Afvallen is niet makkelijk. Zoek jij nou de beste manier om wat gewicht te verliezen? Dan zit je hier goed. Wij vertellen je namelijk wat volgens onderzoek de beste manier is om snel af te vallen. De uitkomst is heel simpel en we weten zeker dat iedereen dit zou kunnen doen.

Wetenschappelijk onderzoek naar afvallen

Voor wie dacht dat het meest effectieve gewichtsverlies pas later in je planning aan de orde komt, even goed opletten. Volgens een nieuwe analyse van het Australische Centrum voor Gezondheid (CSIRO), val je juist het meest af wanneer je het in de eerste drie weken goed aan pakt. Veel gewichtsverlies in de eerste periode is leidend voor het gewichtsverlies op lange termijn.

Goed begin is het halve werk

Het onderzoek werd afgenomen bij ruim 22.000 participanten. Allemaal gingen ze op hun eigen manier zo snel- en zo veel mogelijk afvallen. Wat blijkt: Je verliest 3,5 keer meer gewicht wanneer je in de eerste drie weken harder, sneller, zwaarder, meer en beter traint dan normaal. Het onderzoek duurde twaalf weken, de deelnemers die in de eerste drie weken het hardst trainden, vielen over het algemeen het meeste af. Wanneer je wilt afvallen moet je dus hard en zwaar beginnen in plaats van licht en rustig. Ook kwam in het onderzoek naar voren dat een goede structuur, voorbereiding en een kritische zelfbeoordeling de sleutel zijn tot snel gewichtsverlies.

afvallen

Blijf plannen, bereid je goed voor en wees kritisch tijdens het afvallen

Wanneer je er bij nadenkt is het eigenlijk best logisch. Als je in de eerste drie weken veel resultaat ziet, heb je automatisch de goede ‘mood’ te pakken om door te gaan met afvallen. Met de goede structuur, voorbereiding en zelfbeoordeling ga je door op de ingezette lijn van afvallen. Onderzoeksleider Gilly Hendrie zei het volgende erover: “We ontdekten dat deelnemers het meeste succes boekte toen ze hun maaltijdplannen bekeken, de ‘foodtracker’ gebruikten en regelmatig wogen om betrokken en verantwoordelijk te blijven”. Wil jij afvallen? Begin dan goed, wees kritisch op jezelf, zorg voor een goede structuur en bereid elke sessie goed voor. Zorg er natuurlijk wel voor dat je het binnen de kaders van gezond houdt. Boven je macht gaan tillen of te veel en te ver willen rennen leidt enkel tot overtraind raken en blessures. Moet je niet willen.