Je weerstand is één van de belangrijkste dingen van je lichaam. Het zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor ziektes en infecties. Wanneer je een goed immuunsysteem hebt, voel je je automatisch een stuk beter. Wij vertellen je hoe je jouw afweersysteem kunt verhogen, zodat je in de toekomst beter beschermt bent tegen infecties en bacteriën.

Wat is weerstand?

Weerstand is het vermogen van uw lichaam om je te beschermen tegen negatieve invloeden van buitenaf, zodat je niet ziek wordt. De hoogte van je weerstand hangt af van je afweersysteem ofwel immuunsysteem. Dit systeem bestaat uit een samenstelling van antistoffen en rode bloedcellen. Deze cellen en stoffen beschermen je continu tegen bacteriën en virussen die jouw lichaam willen binnendringen. Zie het als een soort onzichtbaar schild voor allerlei boosdoeners voor je gezondheid. Het immuunsysteem bestaat uit 2 soorten: specifieke weerstand, en non-specifieke weerstand. De specifieke soort beschermt je tegen allerlei specifieke ziektes. De non-specifieke soort zorgt voor algemene bescherming. Voor een gezonde leefstijl is het dus belangrijk om je weerstand op peil te houden.

weerstand

De oorzaken van een lage weerstand

Je kan een verlaagde weerstand krijgen van een ongezonde levensstijl. Denk hierbij aan een slecht eetpatroon, slaapgebrek, te weinig beweging en veel stress. Ook het slikken van bepaalde medicijnen kunnen je immuunsysteem verlagen. Voorbeelden van deze medicijnen zijn: kankermedicijnen, hormonen of prednison. Als laatste kunnen ook bepaalde ziektes je afweersysteem verlagen. Het meest bekende voorbeeld hiervan is aids.

De gevolgen van een lage weerstand

Zoals je al hebt kunnen lezen kan een lage weerstand betekenen dat je makkelijker vatbaar bent voor ziektes en infecties. Met een laag afweersysteem kunnen virussen, door middel van micro-organismen, makkelijker je lichaam binnendringen. Bekende voorbeelden van deze virussen, ook wel ‘infectieziekten’ genoemd, zijn de griep en verkoudheid. Je wordt niet alleen sneller ziek, maar je bent ook zwaarder en langer ziek. Voorkom dit dus door je weerstand op peil te houden. Vooral in de winter is het belangrijk om extra goed op je immuunsysteem te letten. Virussen en infecties blijven langer leven in de kou.

Tips om je weerstand te verhogen

Vaak kun je op simpele manieren je immuunsysteem verhogen. Wanneer je last hebt van ziektes of infecties is dit lastiger. Probeer eerst te genezen van deze aandoening en doe er daarna alles aan om je weerstand te verhogen. Hier lees je 5 tips om je lichaam beter te beschermen tegen virussen, infecties en bacteriën.

1. Zorg voor voldoende beweging

Je weerstand verhogen doe je door genoeg te bewegen. Je wordt er fitter van en je voelt je meteen een stuk beter na een stuk gelopen te hebben in de natuur. Het zorgt voor een relaxed gevoel en rust in je hoofd. Let op: ga het niet overdrijven. Te zwaar trainen is ook niet goed. Sport daarom met mate. Eén wandeling per dag of een rondje hardlopen is al meer dan genoeg.

2. Neem voldoende rust

Je hebt al kunnen lezen dat slaapgebrek een voorbeeld is van een slechte levensstijl. Om je weerstand te verhogen moet je daarom ook voldoende rust nemen. Neem genoeg pauzes op en dag, zodat je niet de hele dag in de weer bent. Je lichaam heeft deze momenten nodig om weer even op adem te komen en om de motivatie en kracht te verzamelen om weer op een goede manier verder te gaan. Ook een goede nachtrust is erg belangrijk. Slaap daarom minimaal 6 à 7 uur per nacht.

weerstand verhogen

3. Eet gezond en gevarieerd

Voor de hand liggend, maar toch wel erg belangrijk. Je lichaam heeft voldoende vitamines nodig om de weerstand op peil te houden. Probeer daarom altijd zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Ook genoeg drinken hoort hierbij. Het liefst zoveel mogelijk water, maar een glas frisdrank of sap tussendoor is ook helemaal niet erg.

4. Verzorg jezelf goed

Heel breed, maar hier bedoelen we mee dat je bijvoorbeeld regelmatig je handen moet wassen, je tanden moet poetsen, genoeg doucht etc. Erg simpele dingen, maar deze maken wel degelijk een verschil wanneer je je weerstand wil verhogen. Een gezond en fris lichaam houdt gemakkelijker de micro-organismen buiten. Verzorg je ‘schild’ dus goed.

5. Kleed je goed aan

Je immuunsysteem kan afzwakken door (extreme) kou. Daarom is het belangrijk om je lichaam warm te houden. Dit kun je doen door jezelf bijvoorbeeld warm aan te kleden. Ook moet je ervoor zorgen dat je niet te lang in de tocht zit, dit kan verkoudheid en hoofdpijn veroorzaken. Een goede tip om je weerstand te verhogen is dus om je goed en warm aan te kleden.

lage weerstand