Hopelijk heb jij een goede nacht gemaakt en ben je uitgerust genoeg na je laatste weekend-dag weer een week tegenaan te gaan. Helaas is goed slapen voor veel mensen niet vanzelfsprekend. Ongeveer één derde van de bevolking heeft last van slaapproblemen. Het voornaamste probleem? ’s Nachts wakker worden en moeite hebben met weer in slaap vallen. Op die manier lijkt het alsof je twee korte slaapsessies maakt in plaats van één lange gedurende de hele nacht. Maar wat als we je vertellen dat het slapen in twee fases misschien wel vanuit onze natuur is ingebouwd?

Slaappauze

Onderzoekers hebben onze geschiedenis op het gebied van slapen eens goed onder de loep gelegd en zien iets opvallends: vroeger was het slapen in twee fases de norm en niet een probleem. Men koppelde slaap toen niet aan het maken van één lange nacht, maar aan wanneer er dingen moesten gebeuren. In de tussentijden kon er geslapen worden. Hierdoor sliepen mensen in een gemiddeld huishouden een paar uur vanaf schermertijd, om vervolgens een paar uur wakker te zijn en daarna te slapen tot zonsopgang. De ‘tussenuren’ werden ingevuld als vrije tijd. Een beetje ontspannen tussen het slapen door.

Van norm naar probleem

Vanaf het einde van de 17e eeuw is dit beeld verschoven. De 200 jaar daarna en werd het steeds belangrijker de hele nacht aaneengesloten te slapen. Wakker worden tijdens je slaap is anno 2019 een last en verre van de bedoeling. Maar wat opvallend is, is de stijging in het onderwerp ‘slaapproblemen’ in de literatuur van begin 19e eeuw. Zou het kunnen dat we een probleem hebben gecreëerd van iets waar in de basis helemaal niets mis mee is? Volgens de onderzoekers zou het zomaar kunnen dat we het ’s nachts wakker worden verkeerd hebben gelabeld. Wellicht hebben we er juist baat bij

Op basis van dit onderzoek  lijkt een aaneengesloten zeven à acht uur slaap achterhaald. Onze biologische klok heeft meer baat bij  twee slaapperiodes per dag. De twee aparte slaapjes zouden er toe leiden dat we gedurende de hele dag aanmerkelijk productiever zijn. Na het slapen krijg je een nieuwe boost, die je alerter maakt en er tevens voor zorgt dat je creatiever met processen om gaat. Kortom: winst. Dus voor iedereen die scheef aangekeken wordt na het het maken van een middagdutje en een korte nacht: het is niet lui, je bent hartstikke verstandig bezig.