Goed nieuws voor iedereen met overgewicht en die het gevecht tegen de kilo’s helemaal beu is. Er is namelijk een manier op zonder inspanningen ook calorieën te verbranden. In je slaap verbrand je namelijk zo’n 50 kcal per uur. Slaap je acht uur, dan raak je dus zonder enige moeite 400 Kcal kwijt. Het slechte nieuws is dat zo’n aantal stukken minder is dan het aantal calorieën wat je verliest als je flink beweegt en gezond(er) eet.

Calorieën verbranden tijdens je slaap

Wat zou het mooi zijn als je gewoon door veel te slapen, flink kan afvallen. Helaas zo werkt het niet. Tijdens je slaap ben je lichamelijk niet actief, het wil niet zeggen dat alles stopt met werken. Ook in je slaap verbrand je dus calorieën, maar aanzienlijk minder dan overdag. Het exacte aantal verbrande calorieën tijdens het slapen hangt af van veel factoren. Zo gaat het om de wisselwerking tussen slaap, dieet, lichaamsbeweging en andere zaken. Vermoed je dat je ondanks je inspanningen toch minder calorieën verbrand dan je dacht, dan kan het raadzaam zijn om te onderzoeken welke factoren in jouw situatie een rol spelen.

Metabolisme

Ook al kun je stellen dat je gemiddeld per uur slaap, zo’n 50 Kcal verbrand, het is geen garantie. De hoeveelheid die je verbrand is namelijk afhankelijk persoonlijke basaal metabolisme (BMR). Het basaal metabolisme verwijst naar de energie die nodig is voor essentiële functies zoals ademhaling, bloedsomloop, temperatuurregulatie en celgroei en -herstel. Bij de meeste mensen is het basaal metabolisme goed voor ongeveer 80 procent van het totale aantal verbrande calorieën op een dag.

calorieën verbranden

Deze factoren bepalen het resultaat

Om je een voorbeeld te geven: de hersenen verbranden glucose om energie te genereren. Hierbij wordt ongeveer 20 procent van de calorieën verbrand die je normaal gesproken tot je neemt. Er zijn echter verschillende factoren van invloed op het basaal metabolisme:

  • Lengte en gewicht: hoe groter het lichaam, hoe meer calorieën het nodig heeft om te functioneren.
  • Fitness: spieren verbranden meer calorieën dan vet, mensen die fit en regelmatig actief zijn, verbranden dus meer calorieën, zelfs tijdens een pauze.
  • Geslacht: mannen hebben over het algemeen een hogere BMR dan vrouwen, omdat hun lichaam vaker bezig is met het herstellen na een fysieke inspanning.
  • Leeftijd: opgroeiende kinderen hebben een hoger metabolisme, maar die metabolische behoefte neemt af ​​naarmate ze ouder worden.
  • Dieet: vasthouden aan een gezond dieet kan belangrijk zijn om de samenstelling van het lichaamsvet onder controle te houden.
  • Slaapkwaliteit: slaap je slecht of onvoldoende, dan kan dit een nadelig effect hebben op de stofwisseling.
  • Genetica: tot op zekere hoogte kunnen de genen een rol spelen bij het metabolisme.
  • Hormonen en medische aandoeningen: zwangerschap, borstvoeding, menopauze en andere aandoeningen kunnen het basaal metabolisme verhogen of verlagen. Raadpleeg je arts als je denkt dat een onderliggende aandoening je stofwisseling kan beïnvloeden.

calorieën verbranden

Oefening, dieet en slaap

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het nuttigen van een maaltijd vlak voordat je gaat slapen, kan leiden tot gewichtstoename. Daar staat natuurlijk ook tegenover dat het soort eten nog belangrijker is. Snacken voor je gaat slapen is misschien niet bijster slim, maar als je het doet, kies dan iets gezonds. Je slaapt in dat geval een stuk beter en de kans dat je juist aankomt is stukken kleiner.

Gezond slaappatroon

Regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet kunnen helpen om beter te slapen. Daarnaast heeft een gezond slaappatroon ook invloed op de spieropbouw, de hoeveelheid lichaamsvet en je metabolisme. Vermijd daarom het drinken van koffie (cafeïne) en alcohol voor het slapengaan. Hoewel cafeïne een tijdelijke piek in het metabolisme veroorzaakt, verstoort het de slaap en is het geen slimme zet als je serieus gewicht wilt verliezen..