De tijd in de sportschool wil je natuurlijk optimaal benutten. Wij geven je 5 handige tips hoe je je spiergroei kunt maximaliseren tijdens je bezoekje aan de gym. Zo krijg jij maximale spiergroei.

5 tips voor maximale spiergroei

We willen allemaal zo snel mogelijk progressie zien in de sportschool. Voor het optimaal trainen van je spieren zit het ‘m in de kleine dingen. Wij zetten deze tips voor je op een rijtje, die je misschien soms over het hoofd ziet. Zo kun jij straks optimaal gaan trainen in de sportschool.

maximale spiergroei

1. Dropsets

Dropsets zijn een uitstekende manier om maximale spiergroei te krijgen. Hoe je dat doet? Na je “reguliere” set gelijk droppen naar een lager gewicht en nog een extra aantal herhalingen eruit persen. Wil je het helemaal bont maken, drop je nog een keer naar een lager gewicht voor nóg meer herhalingen. Pure winst!

2. Cardio met een lage intensiteit

Cardio is een onderdeel wat mensen tijdens hun bezoekje aan de sportschool “vergeten” of graag overslaan.  Toch is de cardio wel degelijk nodig voor maximale spiergroei, of om het beter te zeggen: je haalt het maximale uit je spiergroei omdat je spieren zichtbaarder worden. Cardio met een lage intensiteit houdt namelijk je vetpercentage laag zonder spieren af te breken.

maximale spiergroei

3. Train niet te lang

Meer betekent niet altijd beter. Om de spiergroei te maximaliseren, moet je ze dus ook de nodige rust geven. Je kunt wel urenlang in de sportschool pompen, maar dit gaat je winst echt niet verdubbelen. Een rustdag overslaan om meer te tillen, doet meer kwaad dan goed.

4. Lift een keer op z’n max

Je moet jezelf soms qua gewicht tot het uiterste pushen om maximale spiergroei te krijgen. Tijdens de bench press of squat kan je er dus voor kiezen om eens helemaal tot het gaatje te gaan als het op kilo’s aankomt. Tenminste, als je denkt dat je het aankan. Probeer een keer tot het uiterste te gaan, maar zorg wel dat je een spotter naast je hebt staan voor als het nét niet lukt.

maximale spiergroei

5. Doe compound oefeningen

Met samengestelde oefeningen train je meerder spiergroepen tegelijk. Ideaal toch? Let wel op: compound oefeningen zullen de spiermassa vergroten voor je sterkere, dominante spieren. Naast compound oefeningen is het ook belangrijk om op bepaalde specifieke spieren te focussen middels isolatieoefeningen.