Scheten laten, we kennen het allemaal. Sterker nog, we doen het allemaal! We vinden het allemaal gĂȘnant wanneer iemand zich in het openbaar niet weet te beheersen. Onlangs bleek uit een onderzoek dat je gelukkiger wordt van het laten van scheten. Maar dat niet alleen, want scheten laten blijkt ook gezond te zijn!

Aantal scheten per dag

Mensen laten gemiddeld 15 tot 25 scheten per dag. Dit is verspreid over een hele dag, want ook in je slaap blijf je winden laten. Dagelijks verlies je veel darmgassen via winden en ontlasting. Er is geen significant verschil tussen mannen en vrouwen. Dat mannen meer winden laten is een mythe.

Scheten laten is gezond

Omdat veel mensen het gĂȘnant vinden om een scheet te laten gaan, wordt de scheet ingehouden. Dit kan beter niet worden gedaan, het is simpelweg noodzakelijk voor je lichaam om deze afvalstoffen uit te stoten. Gebeurt dit niet dan kunnen zij namelijk alsnog als gasbellen in je bloedbaan terecht komen, wat weer kansd leiden tot hoofdpijn en zware vermoeidheid. Ook kan het inhouden van winden buikkrampen veroorzaken.

De geur

In principe horen scheten niet heel erg te stinken. Kijk, je ruikt ze wel maar het hoort niet zo te zijn dat iedereen de ruimte moet verlaten. Heeft jouw scheet een sterke zwavelgeur? Dan kan dat erop wijzen dat je veel dierlijke eiwitten eet, deze kunnen niet goed worden verteerd.

Wanneer je te veel suikers en of zetmeel hebt gegeten, ruiken je scheten naar een zurige geur. Ten slotte zorgt plantaardige voeding voor relatief meer winden, maar die stinken daarentegen een stuk minder.

Veel last?

Heb jij veel last van winderigheid? Probeer dan rustiger te eten, dan slik je namelijk minder lucht in. Ook zou het minderen van zwavelhoudende producten als spruitjes, kool en eieren flink kunnen helpen. Zorg daarnaast dat je minder stress hebt, dit kan namelijk ook een oorzaak zijn.

Tot slot kan je ook kijken of je een specifieke intolerantie hebt. Lactose, soja en tarwe zijn de echte boosdoeners. Eet je deze producten vaak? Probeer deze te verminderen of uit je dagelijkse eetgedrag te halen om te kijken wat er gebeurt.