De één is er trots op, de ander verbergt het zo goed mogelijk, maar iedereen laat scheten. Uit onderzoek is gebleken dat de voedingstoffen die wij eten invloed hebben op de hoeveelheid scheten die wij laten. We vertellen je precies welk eten je beter kan laten staan als je uitlaatgassen wil voorkomen.

Wat zijn scheten?

In de dikke darm van elk persoon zitten biljoenen micro-organismen. Deze organismen zijn er in duizenden verschillende soorten, elk micro-organisme doet weer iets anders. Deze micro-organisme hebben brandstoffen nodig en deze halen zij voornamelijk uit eiwitten en vezels. Ondanks dat jouw eigen lichaam niet veel doet met vezels zit er energie in opgeslagen. Als deze micro-organismen of bacteriën deze vezels afbreken komt dat vrij.

Eten waarvan je scheten laat

Als jij genoeg ‘goede’ bacteriën bij je draagt neem jij de meeste voedingstoffen op. Dit komt doordat je de micro-organismen een soort kleine fabriekjes zijn die zich richten op een voedingsstof. Zodra zij deze binnen hebben schuiven ze de rest door en stoten ze de overbodige dingen af. Deze overbodige stoffen vormen gas, dit is dan ook het gas dat vrij komt bij jouw scheten.

Alle micro-organisme en bacteriën vormen jouw eigen unieke microbioom. Een microbioom is even uniek als je eigen vingerafdruk. Omdat dit zo uniek is heeft het ook zijn eigen geur, wel zijn verschillende voedingsstoffen alsnog van invloed bij gasvorming.

Dit is eten waar je meer scheten van gaat laten

De voedingsstoffen die veel gasvorming veroorzaken zijn koolhydraten, hele granen, vezels, frutose, en soms ook lactose. Zelfs koolzuur kan invloed hebben op gasvorming in het lichaam. Vezels, granen en koolhydraten zijn allemaal hartstikke goed voor je, maar omdat de micro-organismen deze niet altijd klein krijgen worden ze vaak gewoon door gestuurd als overbodige voedingsstoffen totdat ze hun uitweg vinden in een gasvorm.

Suikers, zoals lactose en fructose kunnen een opgeblazen gevoel geven omdat niet alle suikers afgebroken worden, wederom ontstaat hierdoor gas. Last but not least hebben we nog koolzuur als een van de ‘boosdoeners’. Als je frisdrank drinkt met koolzuur neem je een hele boel extra zuurstof mee naar binnen die er maar op 2 manieren uit kan. Dat is; of een boer, of een scheet. Gelukkig is scheten laten niet iets dat ongewoon is en is het ook niet slecht voor de gezondheid. Eet dus gevarieerd zodat je veel goede bacteriën binnen krijgt en je microbioom gezond houdt.