Je moet er altijd voor zorgen dat jouw vitamines op peil blijven. Ook vitamine D is vanzelfsprekend erg belangrijk. Wat is vitamine D eigenlijk, hoe krijg je het binnen en waaraan merk je dat je een tekort aan de stof hebt? Je leest het allemaal hier.

Wat is vitamine D en waar is het goed voor?

Het leuke aan vitamine D is dat het eigenlijk geen vitamine is. Het is eigenlijk een in vet-oplosbaar hormoon. De stof is nodig om calcium uit de voeding op te nemen in het lichaam. Daarmee helpt het met de versteviging van botten en tanden. Ook de vitamine mee aan een goede werking van spieren en het immuunsysteem. Een tekort aan de vitale vitamine is niet goed en dat kun je merken aan een aantal symptomen die we later in dit artikel nog verder uitlichten.

Hoe kom je aan vitamine D?

Er zijn veel verschillende manieren om de stof binnen te krijgen. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Onder invloed van zonlicht kan de huid de benodigde vitamine aanmaken. Ook zit de vitamine in veel voedingsmiddelen, vooral in vette vis, maar ook in vlees en eieren. Zorg dus dat je genoeg van deze producten binnenkrijgt en zo nu en dan het zonlicht op zoekt, dit kan heel makkelijk door gewoon een ommetje te lopen.

wat is vitamine d hoe kom je aan vitamine d de kenmerken van een tekort aan vitamine d waar is vitamine d goed voor

De kenmerken van een tekort aan vitamine D

Er zijn een aantal kenmerken van een tekort aan vitamine D. Mocht je één van deze kenmerken zelf ervaren, geen paniek. Zorg ervoor dat je met bovenstaande tips je vitaminegehalte weer op peil brengt. Mocht je langdurig klachten ervaren dan is het handig om vitaminepillen te slikken. Deze zijn bij de apotheek of drogisterij te verkrijgen. Wanneer de pillen de klachten nog niet verhelpen of verminderen, dan raden we aan om een afspraak te maken met de huisarts. Hieronder lichten we de verschillende kenmerken van een tekort aan de belangrijke vitamine uit.

  • Vermoeidheid/weinig energie: Eén van de kenmerken van een tekort aan vitamine D is een verhoogde mate van vermoeidheid of veelvuldig het gevoel van weinig energie hebben. Neem echter in acht dat dit ook andere oorzaken kan hebben. Wanneer je dit merkt in combinatie met één of meerdere kenmerken, dan is het verstandig om extra van de stof op te nemen.
  • Bloedend tandvlees: Een kenmerk van een tekort aan vitamine D die vaak over het hoofd wordt gezien. Heb overgevoelig tandvlees of bloedt het vaker dan normaal? Probeer dan wat meer zonlicht, vlees en vis binnen te krijgen.
  • Pijn, trillingen of kramp aan spieren en/of gewrichten: Zoals gezegd helpt de vitamine aan een goede werking van spieren en gewrichten. Een logisch kenmerk van een tekort aan vitamine D is dus ook dat je last krijgt van je spieren en gewrichten.
  • Angstaanvallen: Een heftig kenmerk van een tekort aan vitamine D zijn angstaanvallen. Mocht je dit kenmerk ervaren, dan raden we aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met een huisarts. Deze zal je de juiste hulp bieden of eventueel medicijnen voorschrijven om de aanvallen in de toekomst te voorkomen.

Bovendien kan een langdurig tekort aan vitamine D de kans op Diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde kankersoorten licht verhogen.  Natuurlijk zijn dit wel de meest ingrijpende scenario’s, en geldt dit slechts voor de meest extreme tekorten. Toch is het uiterst belangrijk dat je zorgt voor voldoende zonlicht én dat je let op wat je eet. Alles voor een fit lijf toch?