Nu je wellicht toch een paar weken gedwongen wordt om de avonden thuis door te brengen, is het erg verleidelijk om je Netflix-avondje op te leuken met wat snacks en drank. Klinkt leuk, maar als eerlijk zijn is het niet echt gezond. Een lekker gevulde salade op toast heeft al gauw tot gevolg dat we langzaam dicht slibben en die zorgvuldig opgebouwde sixpack verdwijnt achter een laagje vet.

Goede snacks als tussendoortje

Onderstaande lijst bevat maar liefst tien gezonde en verantwoorde snacks zodat jij je schaamteloos kunt vermaken zonder je schuldig te voelen.

1. Pistachenoten

Wie zei dat pinda’s slecht zijn voor je? Pistachenootjes in ieder geval niet, maar eet er niet teveel van. Ze bevatten melastonine, ideaal om aangenaam in slaap te vallen. Let er dan wel op dat je de ongezouten noten neemt zodra je eraan begint, dat scheelt ook weer.

gezonde snack tussendoor

2. Shiritake Noedels

Noedels zijn heerlijk om even tussendoor te eten en bevatten weinig calorieën. Gebruik je deze Shiritake noedels in combinatie met wat verse groenten, dan geef je jouw lichaam precies wat het nodig heeft om de avond door te komen. Beperk de porties of neem als avondeten wel iets minder om niet je dagelijkse hoeveelheden te passeren.

3. Wortelen

Rauwe wortels zijn misschien super gezond, maar het mag wel wat meer smaak hebben. Dat gaat helemaal goed komen als je het combineert met Jicama en notenboter. Mocht je er nog nooit mee geëxperimenteerd hebben, pas dan op, het is verslavend lekker! Wortelen zijn wel goed voor je, en vullen goed dus als het kan, eet ze lekker naturel!

4. Limonade of frisdrank zonder suiker

Mocht je in de avonduren toch een onbedwingbare dorst krijgen, grijp dan even niet naar de gebruikelijke frisdranken. Het zorgt niet alleen voor een te hoge suikerwaarde van je bloed, het maakt het ook lastig om echt goed te slapen. Water is nog altijd de beste oplossing, maar een vervanger zoals Crystal Clear is een goed alternatief vanwege de lage calorieën.

goede tussendoortjes

5. Kalkoen

Je gewicht behouden is vaak een kwestie van slim eten. Als je dan onverhoopt toch trek krijgt, doe je er verstandig aan om zo min mogelijk calorie houdende producten te consumeren. Komt goed uit, kalkoen bevat namelijk amper calorieën en is ook nog zeer smakelijk. Combineer het met een lichte salade en je kunt er weer even tegen.

6. Groenten

Heb je echt geen zin om even in de keuken te gaan staan en wat snacks te bereiden, maak het jezelf dan eenvoudig door gewoon wat groenten fijn te snijden en zo op te eten. Het grote voordeel is dat de meeste groenten zoals komkommer, tomaten en worteltjes rijk zijn aan vezels en je maag dus goed vullen. Ideaal voor de avond!

7. Bessen

Bessen vormen een extreem gezonde snack om in de avond van te genieten. Ondanks de calorieën en de fruitsuikers hebben ze weinig effect op je suikerwaarde en kun je er schaamteloos van genieten. Ze bevatten veel mineralen die bijdragen aan de opbouw van sterkere botten.

bessen gezonde snack

8. Pompoenpitten

Net als pistachenoten kunnen pompoenpitten ideaal zijn als avondsnack. Het geheim van de pompoenpitten zit in de stof trytofaan wat ervoor zorgt dat je heerlijk ontspannen in slaap kunt vallen.

9. Calorie-arm ijs

Heb je liever iets zoets, kies dan voor caloriearm ijs. Uiteraard kun je dit gewoon in de supermarkt kopen, maar je kan het wellicht ook zelf proberen te maken. Er zijn veel verschillende soorten ijs, dus pak die laag zijn in calorieën en je houdt de schade beperkt.

10. Havermout muffin

In een normale muffin zit bijna 50 gram aan koolhydraten. Maar wat als je zelf een muffin kan bakken waarde helft aan koolhydraten in zit? Een havermout-muffin is dan een goed alternatief voor de ongezonde variant. Met 150 kcal is de muffin zelfs gezonder dan een boterham met pindakaas. Erg lekker om te nemen als late night snack of tussendoortje.