Je handrem. Waarschijnlijk gebruik je hem enkel bij het parkeren op één van Nederlands’ scheve straten of bij een hevige hellingproef. Dat is uiteraard ook waar hij voor bedoeld is, maar is hij ook nuttig in andere situaties? Is de handrem in te zetten in een noodsituatie, als extra redmiddel? En wat gebeurt er als je al rijdend aan de handrem trekt? Wij geven je antwoord op deze vragen.

De handrem

Het rempedaal zit niet voor niets in je auto, die gebruik je gewoon om de wagen in korte tijd tot stilstand te brengen, of om af te remmen. De handrem daarentegen gebruik je veelal in andere situaties. Als je de auto hebt geparkeerd, bijvoorbeeld naast een kade of als je op een helling staat. Met andere woorden, het gebruik van de handrem is redelijk beperkt en in feite heb je dat ding al rijdend eigenlijk nooit nodig.

handrem

De handrem gebruik je eigenlijk zelden

Zelfs als je op een heuvel staat is de handrem overbodig. Zet de wagen in de eerste versnelling. Er moet dan heel wat gebeuren wil de wagen uit zichzelf de heuvel afrollen. Andersom is dat ook het geval, je hebt dan voldoende aan het rempedaal. Je houdt (normaal gesproken) je voet op de rem en gaat pas gas geven als er genoeg ruimte is om weg te rijden in de  eerste versnelling. Het is in zo’n situatie niks meer dan een samenspel tussen de voeten.

Handrem versus rempedaal

Uit bovenstaande blijkt dus dat er een wezenlijk verschil zit in de functie van het rempedaal en de handrem. Toch hebben beiden dezelfde functie: de wagen tot stilstand brengen, of liever gezegd, voorkomen dat de wagen verder kan rijden. Zou je dan je remweg kunnen verkorten door de handrem te gebruiken? Bij de ANWB zochten ze het uit.

De handrem werkt altijd op de achterwielen. Het maakt daarbij niks uit of er sprake is van een mechanische of elektrische handrem. Het is gewoon een kwestie van hard aantrekken en de wielen blokkeren. Doe je dat al tijdens het rijden (zonder het rempedaal te gebruiken), dan kun je in een slip terecht komen. Niet doen dus. Het remmen via het rempedaal zorgt ervoor dat alle wielen geblokkeerd worden. Door tijdens een noodsituatie zowel het rempedaal als de handrem te gebruiken, voeg je niks toe aan de snelheid waarmee de auto tot stilstand komt. Dat komt omdat beide remmen de achterwielen blokkeren. Je remweg wordt er dus niet korter door.

De acute blokkade op de achterwielen is daarbij ook niet per se goed voor je wagen. Dus om het op te sommen: het rijdend remmen op de handrem is slecht voor de auto, je remweg wordt er niet korter van én het kan je in een gevaarlijke situatie brengen door een slippende auto. Kortom: niet doen dus. De handrem is een nuttige blokkade voor stilstaande momenten, niet voor het gebruiken als rem-redmiddel wanneer je vaart hebt gemaakt.