Niemand zet toch een rijdende auto in z’n achteruit? Voor wie oprecht denkt dat het nooit gebeurt: je naïve optimisme over de mens als wezen is ontroerend. Helaas bewijst de praktijk dat wij mensen in staat zijn om uiterst domme keuzes te maken, elke dag weer. Voor wie het al eens heeft meegemaakt hoeven we niet te vertellen hoe je auto reageert, voor wie het (nog) niet is overkomen: dit is wat er gebeurt wanneer je met een snelheid van 100 km/u je auto in zijn achteruit zet.

Rijden is zo moeilijk niet

Iedereen die je hier over het Hollandse asfalt ziet cruisen heeft (ook al zou je het bij sommigen niet zeggen) ooit rijles gehad. Lessen waarin je door een professional leert wat je wel en vooral niet moet doen wanneer je deelneemt in het verkeer. De kans is groot dat je rijleraar je niet heeft verteld heeft dat je tijdens het rijden niet moet terugschakelen naar z’n achteruit. Waarom niet? Simpelweg om de reden dat men er vanuit gaat dat niemand die keuze met z’n volle verstand zou maken. Maar goed, stel je voor dat het wel gebeurt, in een verstandsverbijstering, uit nieuwsgierigheid of om welke reden dan ook. Dit is wat je dan kunt verwachten.

achteruit

Achteruit schakelen in je schakelbak

Lang leve YouTube, het platform waar op al je vragen een antwoord te vinden is. Zo ook op deze. In een video van Master Milo zien we wat er gebeurt als je met een snelheid van 100 km/u probeert terug te schakelen naar z’n achteruit. Met een heerlijk accent, overweldigend enthousiasme en een oude ragbak laat hij precies zien wat je je wagen aandoet. Conclusie na wat hartverscheurend gekrijs van de auto: bij 100 km/u is het haast niet mogelijk de wagen in reverse te krijgen. Genade voor zijn wagen kent Milo niet, want hij blijft proberen. Bij snelheden van 50 km/u lukt het wel om met grof geweld de tandwielen te forceren. Afgaande op de geluiden van de auto: doe dit niet als je van je wagen houdt.

Achteruit schakelen in je automaat

Misschien is dit wel de groep waarbij de fout sneller gemaakt wordt, gezien het feit dat ze het schakel-principe niet echt kennen of gebruiken. Maakt het niet minder dom overigens, maar goed. Ook op deze vraag vinden we antwoord op YouTube.  In eerste instantie een grotere anticlimax dan bij de vrolijke Master Milo: de wagen is namelijk onmogelijk in zijn achteruit te zetten wanneer hij rijdt. Dit komt door een beveiliging in de transmissie. Gelukkig zijn de mannen bij Garage 54 creatief genoeg om een manier te bedenken waarop we alsnog een antwoord krijgen waar we tevreden mee zijn. Ze koppelen de snelheidssensor los, waardoor de auto niet registreert dat hij aan het rijden is.

Nu kan het wel. Bij 25 km/u gaat de auto is zijn achteruit maar blokkeren de achterwielen. Bij 40 km/u komen er nare geurtjes onder de motorkap vandaan en legt een deel van het mechanisme het lootje. Conclusie: ook in een automaat moet je je auto wel écht haten om hem dat aan te willen doen.