Als je aan je conditie aan het werken bent, is een intervaltraining een veel terugkerende term. Je verhoogt je hartslag telkens naar heel hoog en dan weer laag. Maar wat zijn hier nou de voordelen van en kun je niet net zo goed één lange training doen?

Wat is intervaltraining?

In principe kun je intervaltrainingen toepassen op veel verschillende duursporten zoals fietsen, roeien, zwemmen en veel meer. Voor de uitleg gebruiken we even hardlopen als voorbeeld. Daar kun je bijvoorbeeld 5 kilometer aan één stuk door hard rennen. Dat is meer een ‘normale’ training. Je hartslag loopt in de loop van de training op, komt tot een piek op het eind en komt dan weer tot rust.

Bij een intervaltraining Ga je bijvoorbeeld eerst een kilometer warmrennen, dan 500 meter hard rennen en 500 meter rustig joggen. Tijdens het hard rennen bereik je een heel hoge hartslag en tijdens het rustig joggen komt hij weer tot rust. Dit doe je een aantal keer, tot je training klaar is.

intervaltraining

De voordelen van intervaltraining

Nu we weten hoe een intervaltraining ongeveer in elkaar steekt, kunnen we naar de voordelen kijken. Hierdoor weet je dat ook jij af en toe met intervallen moet trainen als je je conditie effectief wil verbeteren.

1. Je wordt sneller fitter

Dankzij een intervaltraining merk je al gauw resultaat aan je conditie. Je zult in dezelfde tijd meer energie kunnen leveren en dus meer afstand afleggen. Zo train je elke keer een beetje zwaarder en word je sneller fit. Je verlegt je eigen grenzen en hierdoor word je al binnen drie weken een stuk fitter als je eens per week traint. Bovendien kan je lichaam de hartslag goed reguleren doordat die telkens versnelt en weer tot rust komt. Hierdoor ben je dus minder snel moe en sneller bijgekomen na een inspanning.

2. Je hebt een hogere verbranding

Tijdens en vooral na een intervaltraining verbrand je meer calorieën dan met een duurloop. Dankzij de intensieve inspanningen heeft je lichaam meer energie nodig om te herstellen, en die energie wordt deels uit vet gehaald. Zo blijf je dus uren, zo niet dagen na een intervaltraining extra verbranden. Dat moet wel één van de tips om hardlopen leuk te maken zijn.

3. Het kost je minder tijd

Het kost je minder tijd om een intervaltraining te doen dan duurtraining. Je hoeft namelijk minder afstand af te leggen voor dezelfde intensiteit en je loopt ook nog eens harder. Zo ben je sneller klaar en heb je snel resultaat. Op de lange termijn kost het minder tijd om fit te worden als je intervaltrainingen in je schema verwerkt. Daarnaast hoor je uiteraard wel nog aan je basisconditie te werken.

Risico’s van intervaltraining

Voordat je als beginnende hardloper als een gek begint te sprinten, moet je eerst een goede basisconditie hebben. Zorg dat je lichaam al een beetje tegen een stootje kan voordat je met zware intervaltrainingen begint. Bouw het op en begin niet te zwaar, maar houd het wel uitdagend. Zo verklein je de kans op blessures. Houd de hoeveelheid in het begin op één intervaltraining per week, en als je wat beter getraind bent kun je opschalen naar twee keer per week. Let verder uiteraard goed op je rust en eiwitrijke voeding.