In deze tijd is het belangrijk om fit te blijven. Dit kun je doen door thuis te sporten. Hiervoor hoef je geen gym of hele sportschool in huis te hebben. Het kan ook een stuk makkelijker. Hier vind je 5 oefeningen voor je benen die je thuis kunt doen.

Oefeningen voor je benen die je thuis kunt doen

Bij gebrek aan de gym en met de zomer op komst snakken we allemaal weer naar ene manier om onszelf fit te trainen. Natuurlijk doe je dit het makkelijkste als je alle apparaten ter beschikking hebt, maar ook thuis kom je een heel eind. Wil je je benen trainen, dan zijn dit 5 oefeningen die jou daar in je tuin of woonkamer bij kunnen helpen.

1. Squats

Eén van de simpelste oefeningen voor je benen die je thuis kunt doen zijn squats. Iedereen weet natuurlijk wel hoe je een squat moet uitvoeren. Het gaat hierbij niet om de snelheid, maar echt om de houding en uitvoering. Bovendien zijn er heel veel verschillende variaties op de squat. Door het aantal herhalingen te verhogen en eventueel dumbells of andere gewichten vast te houden kun je ook zonder barbell prima uit de squat-voeten. Probeer eens wat nieuws!

2. Romanian deadlift

Ook de deadlift is een goede oefening voor je benen die je thuis kunt doen, mits je er de materialen voor hebt. Naast de reguliere deadlift is ook de Romanian deadlift een aanrader. Bij de Romanian deadlift blijft je hele onderlichaam stabiel en buig je met je bovenlichaam naar een hoek van 90 graden.

3. Step-ups

Als je dan toch thuis bent, dan kun je net zo goed je omgeving goed kunnen gebruiken. Bijna iedereen heeft wel een trap of een paar treden in zijn of haar huis. Deze kun je goed gebruiken voor een aantal oefeningen voor de benen voor thuis. De step-ups zijn heel simpel uit te voeren. Je hebt alleen 2 dumbbells of andere gewichten nodig en je stapt om en om op de treden. Hoeveel treden je tegelijk gebruikt, ligt aan je lengte en hoe zwaar je het wil maken.

4. Oefeningen met een weerstandsband

Als je thuis oefeningen voor je benen wilt uitvoeren, dan is het verstandig om een weerstandsband aan te schaffen. Deze band zorgt voor wat extra inspanning en dus voor betere resultaten. Er zijn heel veel oefeningen die je kunt doen met een weerstandsband. Wij lichten hier de step-out uit. Deze is heel simpel om te doen en erg effectief. Uiteraard is het slim om alles uit de weerstandsband te halen. We raden je dan ook aan om meerdere oefeningen met een weerstandsband te zoeken.

5. Hip bridge

De laatste oefening voor de benen die je thuis gemakkelijk kunt doen is de hip bridge. Hiervoor ga je op je rug liggen met je voeten plat op de grond. Het enige wat je hoeft te doen is je heupen omhoog gooien totdat het in een schuine lijn staat met je bovenlichaam. Je kan het ook moeilijker voor jezelf maken door gewichten toe te voegen. Zo train je niet alleen je benen maar ook je bilspieren.