Zoals we al schreven is het belangrijk je goede voornemens zo concreet mogelijk te maken. Daarmee vergroot je niet alleen het bevredigende gevoel, maar ook de haalbaarheid ervan. Vandaag geven we je 5 tips om deze doelen extreem concreet te maken: namelijk in de vorm van sport challenges. Lees je mee?

Sport challenges om je doelen te bereiken

Gewoon ‘meer sporten’ wordt al gauw saai en voor je het weet verdwijnt je oh zo goede voornemen naar de achtergrond. Kan je weer een jaar gaan wachten tot de nieuwe ingeving. Zonde, en onnodig, want met de volgende 3 sport challenges maak je het een stuk leuker en spannender voor jezelf. Zo kun je alleen, of samen met je vrienden op een leuke manier aan je doelen werken.

1. Rennen 64

Voor velen is ‘doelloos’ rondjes rennen niet de meest vermakelijke activiteit. Maar, we weten wel allemaal hoe gezond het is voor je lijf én je hoofd. Met sport challenges als Rennen 64 maak je het een stuk leuker voor jezelf. Je kunt het alleen doen, maar des te leuker om met vrienden of collega’s samen aan te gaan. Het principe is simpel: je kiest een hoeveelheid kilometers die in een maand gerend moeten worden (bijvoorbeeld 64). Vervolgens melden jullie je allemaal aan bij een hardloop-app naar keuze (er zijn er voldoende die gratis zijn en waar je een team aan kunt maken en elkaars activiteit kunt tracken). Dan is het simpel: iedereen moet binnen een maand die afgesproken hoeveelheid kilometers gerend hebben. Wanneer je rent, hoe hard je rent: het maakt allemaal niets uit. Als je eind van de maand maar 64 km op de teller hebt staan. Degene die het doel als eerste heeft bereikt wint het geld dat iedereen die het niet op tijd haalt moet inleggen. Een beetje competitie kan nooit kwaad toch?

sport challenge

2. Maximale chin ups

Ben je geen renner: helemaal prima. In de gym (of thuis) zijn er ook tal van leuke sport challenges te bedenken. Neem bijvoorbeeld de chin up. Een mannelijke oefening en steengoed voor het kweken van een indrukwekkende torso. Waar je normaal focust op een vaste hoeveelheid in je sets, ga je nu proberen met een gestructureerd stappenplan zo veel mogelijk chin-ups achter elkaar te kunnen. Stel jezelf een datum waarop je jezelf gaat testen en werk tot die tijd met behulp van een app of een schema naar je maximale kunnen. Voor extra motivatie kun je het opnemen tegen een vriend en er op de afgesproken dag een wedstrijdje van maken. Wedden dat jij begin van de zomer met een indrukwekkende rug op het strand verschijnt.

3. Trainen voor De Murph

Voor wie zichzelf in 2021 echt serieus op de proef wil stellen is dit een uitgelezen kans. De Murph is een CrossFit-workout vernoemd naar een Amerikaanse militair:  Michael Patrick Murphy. Na zijn overlijden wort de favoriete training van de Navy SEAL bestempeld tot De Muprh. Samengevat bestaat de Murph uit:

  • 1 mijl hardlopen (1,6 kilometer)
  • 100 pull-ups
  • 200 push-ups
  • 300 air-squats
  • 1 mijl hardlopen (1,6 kilometer)

En dit alles achter elkaar, mét een vest aan van een bescheiden 10 kilo. Oftewel: je hebt niet alleen karakter nodig voor deze brute challenge, maar ook een godvergeten sterk uithoudingsvermogen. Het leuke aan de Murph is dat het een sport challenge is waar heel concreet voor te trainen valt. Ieder onderdeel vereist specifieke oefening, waardoor je in de voorbereiding een brede diversiteit aan training tegemoet gaat.

Spreek met wat maten een datum af waarop jullie de Murph willen voltooien en werk er samen naar toe.