Je hebt het vast wel eens gezien in een film. Een gespierd iemand die klappen op zijn buik ontvangt van zijn partner. Maar zorgt dit slaan op de buikspieren nou daadwerkelijk voor spiergroei of staat het gewoon heel wreed op de video?

Buikspieren trainen door er op te slaan?

Niet alleen in de filmwereld is deze ruige oefening bekend. Ook bij professionele sporters zie je de methode terugkomen. Zo is Conor McGregor te zien in een video waarin hij aan het einde van zijn training een paar flinke stoten tegen zijn buik krijgt te voorduren.

En hij is zeker niet de enige. Ook Mia Kang, model en professioneel Muay Thai vechter, plaatste een video waarin twee ‘collega’s’ haar een paar body kicks verkopen tijdens een setje squats.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Mia Kang 미아 (@miakang)

Op buikspieren slaan is veel gebruikte methode in de vechtsport

“Boksers, MMA-vechters, en andere martial arts atleten gebruiken de methode vooral om te leren incasseren”, vertelt bewegingspsycholoog Tom Holland tegen Health.com. “Door klappen op de buik te vangen leren ze het gevoel van een klap te herkennen en door op het juiste moment de buikspieren aan te spannen kunnen ze deze absorberen.”

Spiergroei of niet?

Dat slaan op je buikspieren ook daadwerkelijk zorgt voor spiergroei is volgens Tom een fabeltje. Een spier groeit niet door ertegen te slaan. Als dat zo was zou ik de hele dag op mijn biceps slaan.” Hij geeft aan dat vooral het aanspannen van de buik, voordat de klap gegeven wordt, zorgt voor ‘sterkere spiervezels.” Oftewel, de klappen hebben dus geen toevoeging bij spiergroei. En voor het aanspannen van je buik heb je natuurlijk geen stompen nodig.

Alternatief

“Toen ik nog les gaf, vertelde ik sporters altijd om zich voor te stellen dat er een kind naast je staat dat klaar is om je in je buik te slaan”, zegt Tom. Op deze manier zouden sporters bewuster hun buikspieren activeren tijdens de training. Je kan de methode ook gewoon voor de helft beoefenen. Je trainingsbuddy maakt dan wel de klap-beweging, maar stopt net voordat hij je raakt. Op deze manier span je automatisch je buikspieren aan door een reflex maar hoef je de klap niet te incasseren.

Wil je graag een sixpack kweken op een andere manier? Lees hier alles over oefeningen om je buikspieren te trainen.

Bron: Men’s Health.