Het doen van sit-ups is voor veel mensen de ultieme buikspieroefening en staat al sinds jaar en dag bekend als dé oefening om een sixpack te kweken. Maar ook bij deze ogenschijnlijk simpele oefening kan er veel misgaan. Dat kan zorgen voor blessures of minder effectieve training. En je wil elke beweging laten tellen en fouten bij sit-ups voorkomen natuurlijk.

Fouten bij het uitvoeren van sit-ups

Heel veel mensen doen soms wel íets verkeerd in de uitvoering van oefeningen. Dat is zonde, omdat het kan leiden tot minder spiergroei en de blessures zijn alleen maar erger. Probeer daarom een oefening altijd zo goed mogelijk volgens de juiste techniek uit te voeren. Of je nou licht of zwaar traint, je hebt er sowieso profijt van. Ook bij bijvoorbeeld push-up variaties is de techniek heel belangrijk, net zoals dat je fouten bij sit-ups moet voorkomen.

1. Trekken aan je hoofd

Bij het uitvoeren van sit-ups moet je je handen achter je hoofd houden en dan omhoog komen. Maar om ‘makkelijker’  richting je knieën te bewegen gaan sommige mensen aan hun hoofd trekken. Dit kan uit vermoeidheid ook vaak gebeuren, maar moet je ten alle tijden voorkomen. Het is slecht voor je nek en zorgt ervoor dat je minder kracht van je buik gebruikt. Let er dus ook op dat je je rug recht houdt.

2. Trekken aan je benen

Sommige mensen klemmen graag hun voeten vast. Maar het risico is dat je ook op die manier fouten bij sit-ups gaat maken. Als je voeten vast zitten kan je daar namelijk aan trekken om omhoog te komen. Dat is zonde want je buik wordt er niet sterker van en je hebt je energie wel ergens anders voor nodig. Hou het daarom zo puur mogelijk op je buikspieren, en dan doe je maar wat herhalingen minder.

3. Te snel willen doen

Als je te gehaast en snel je reps wil uitvoeren, kan dit onverzorgd worden. Probeer, net als elke andere oefening, het lekker rustig en gecontroleerd uit te voeren. Hierdoor verzuur je misschien bij minder herhalingen al, maar je doet het tenminste goed. Als je het heel snel wil doen kun je gekke bewegingen gaan maken en een spier verrekken.

4. Verkeerd ademen

Misschien zijn het wat minder opvallende fouten bij sit-ups, maar ook met het ademen kun je een verschil maken. Door verkeerd te ademen komt er minder zuurstof bij je spieren en is het lastiger om je buik aan te spannen. Als je uitademt bij het omhoog komen en inademt bij het zakken doe je het goed. Probeer dat stabiel te blijven doen en niet te willen inademen bij het omhoog komen. Dat is niet echt te combineren.

5. Verkeerde ondergrond

Misschien ken je dat pijnlijke gevoel aan je stuitje wel tijdens de sit-ups. Dat komt doordat er net een te harde ondergrond is voor die oefening. Doe je oefening daarom lekker op een sportmatje of niet op je keiharde vloer. Je kunt desnoods een dubbelgevouwen handdoek onder je onderrug leggen en zorgen dat de naad van je kleding er niet tussen zit.