Je hoeft niet extreem veel te bewegen om al aan je nodige beetje lichaamsbeweging te komen. Je hoeft in een hele week slechts 2,5 uur matig-intensief te sporten, zoals fietsen. En met 2 keer sporten in de week heb je het helemaal voor elkaar. Doe je dat niet, dan ben je te weinig aan het sporten. En dat herken je hieraan.

Te weinig sporten herkennen

Het is makkelijker om níet te sporten dan om het wel te doen. Blijven zitten is altijd makkelijker dan opstaan en gaan bewegen. Maar het is niet altijd het slimste om te doen en zeker niet het verstandigste. Een beetje beweging is goed voor je, anders ga je het merken aan de volgende vijf dingen. Herken je dit, dan kun je beter even kijken naar wat manieren om fit te worden of blijven.

Snel vet verliezen afvallen

1. Je krijgt iets meer vetjes (op je buik)

Dit is visueel gezien ongeveer het makkelijkste om te herkennen. Begint er toch wel een pens op die buik te komen, dan doe je te weinig aan sporten. Merk je juist dat het buikvet begint af te nemen, dan ben je lekker bezig. Zie het als een graadmeter voor je fitheid. Maar niet getreurd, je kunt ook een (klein) buikje hebben én fit zijn. Het enige wat je dan hoeft te doen is iets meer op je eten te letten en je zult merken dat het buikvet zal burnen.

2. Beweging vermijden

Met de hele dag niets doen verbrand je heel weinig calorieën. Hierdoor merk je dat je in het dagelijkse leven ook bewegen gaat vermijden. Zit een sprintje naar de trein of voor het groene stoplicht er niet in? Boodschappen doen met de auto of de bus? Ga even íets meer sporten, want meer bewegen begint met die kleine dingen.

3. Altijd met de lift gaan

De trap zie je niet. Hij bestaat zelfs niet eens in je kantoorgebouw, appartementencomplex of waar je ook met de trap kunt. Als de lift altijd maar jouw keuze is, dan weet je dat die beweging voor jou al teveel gevraagd is. Terwijl het maar een paar meter om hoog is. En het is niet erg om in het begin veel te hijgen, elke dag gaat dat beter.

te weinig sporten

4. Maar één push-up kunnen

Een goede push-up is één van de meest uitgevoerde oefeningen die er zijn. En toch kun jij er maar één, of misschien met moeite twee. Kan je er niet eens één, dan hoef je je al helemaal niet meer af te vragen of je genoeg sport. Dan is het antwoord nee. Maar: te weinig sporten kun je elke dag omkeren in genoeg sporten.

5. Teveel gamen

Draait de PlayStation overuren? Zit je dagen achter je pc? Is je bureaustoel je meest gebruikte zitplek in huis? Dan gaat dat vaak ten koste van je beweging. Gamen is vaak een oorzaak van te weinig sporten. En laten we eerlijk zijn: veel mensen vinden gamen leuker dan sporten. Maar nogmaals, je hoeft niet te sporten om meer te bewegen. Met kleine dingen als wandelen, fietsen of de trap nemen maak je al een enorm verschil. Die kleine dingen maken jou ongemerkt al gauw fitter.