Veel mensen gaan in de ochtend nog weleens naar de gym op een lege maag, maar is dit eigenlijk wel goed? We zetten de feiten en fabels over sporten op een lege maag op een rij.

Is sporten op een lege maag een goed idee?

Om topprestaties in de sportschool te behalen, heb je energie nodig. Die energie haal je onder andere uit voedsel. Eiwitten, koolhydraten en vezels zorgen voor genoeg uithoudingsvermogen en kracht om je oefeningen op zijn best uit te voeren. Wanneer je niet voor je training eet, heb je dan genoeg energie voor een goede workout?

sporten op een lege maag

Door te sporten op een lege maag verbrand je meer vet

Al in de vorige eeuw kwamen wetenschappers tot de conclusie dat je door sporten op een lege maag veel vetten verbrand, zelfs meer dan wanneer je sport met een gevulde maag. Mocht je dus wat extra vet willen verbranden, dan is sporten op een lege maag wellicht een optie voor jou, maar verwacht niet dat je dan ook daadwerkelijk afvalt.

Door te sporten op een lege maag val je niet sneller af

Nee, want om af te vallen, moet je calorieën verbranden. Een mens heeft een bepaald aantal calorieën nodig per dag om te bewegen, concentreren en je andere dagelijkse dingen te doen. Wanneer je op een dag meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt, val je af. Maar om die calorieën te verbranden, heb je wel energie nodig en die haal je weer uit energierijke voedingsmiddelen als eiwitshakes of proteïnerepen. Snap je het nog?

lege maag

Conclusie

Door te sporten op een lege maag val je dus niet sneller af en ook heeft het geen goede invloed op je prestaties in de sportschool. Je merkt namelijk dat je niet volledig tot het gaatje kunt gaan omdat je niet genoeg energie hebt. Wel bevordert het sporten zonder te eten de vetverbranding, omdat je lichaam nu niet kan teren op energie uit voedsel.