Uitslapen is lekker, vooral in het weekend. Geen wekker die je ruw stoort in je slaap en dus kun je nog even blijven liggen. Om dat gevoel ook op een doordeweekse dag te krijgen zetten veel mensen hun wekker een stuk eerder zodat ze nog even kunnen relaxen in bed. Die snooze-knop zit er immers niet voor niks. Toch is het snoozen niet ideaal, sterker nog, het werkt zelfs verslavend.

Snoozen of niet snoozen

Simpel gezegd kun je de mensheid in twee groepen verdelen. Aan de ene kant het type wat uit bed stapt als het alarm afgaat en aan de andere kant het type wat niets liever doet dan nog even blijven liggen. Dat lijkt onschuldig, maar het kan een grote impact hebben op het dagelijkse functioneren. Het menselijke lichaam is een bijzonder geval, ook als we slapen. Onze hersenen maken dan namelijk serotine aan, een kalmerend stofje wat er voor zorgt dat we prima kunnen slapen. Ben je even aan het indutten, dan merk je direct het effect van serotine. Dat is dan ook de reden dat we het zo lekker vinden om nog even in bed te blijven liggen, ook al is de wekker al afgegaan. Even de snooze-knop indrukken en je hebt weer vijf minuten respijt. Dat voelt misschien lekker aan, maar het zorgt er wel voor dat onze REM-slaap wordt onderbroken. Niet een keer maar vaker.

snoozen

De REM-slaap is bijzonder belangrijk

De REM-slaap is niet geheel onbelangrijk. Die periode gebruikt ons lichaam (en geest) om gebeurtenissen en ervaringen te verwerken. Ga je die REM-slaap storen door de snooze-functie te gebruiken, dan kan dit later op de dag gevolgen hebben voor je concentratie en kun je eerder last krijgen van vermoeidheid. Hoe slim het dus ook klinkt om je alarm een half uur eerder af te laten gaan, uiteindelijk betaal je er zelf de prijs voor.

De REM-slaap is dus belangrijk, maar de slaapperiode die daarna aanbreekt, is zo mogelijk nog belangrijker. Die periode wordt door je lichaam gebruikt om je voor te bereiden om je dagelijkse activiteiten. Slaap je goed, dan barst je ook van de energie. Eigenlijk is het dus het beste om zonder alarm wakker te worden en te vertrouwen op je biologische klok. Op die manier wordt je bijna altijd uitgerust wakker en kun je er volledig tegenaan.

Opperdepop

Mocht het bovenstaande nog niet voldoende overtuigen, dan hebben we nog een argument om het snoozen voortaan achterwege te laten. Volgens de Amerikaanse psycholoog Roy Baumeister is de wilskracht ook gerelateerd aan de hoeveelheid slaap die je krijgt en de kwaliteit er van. Hij stelt dat je de dag begint met een bepaalde hoeveelheid wilskracht. Die energie verbruik je gedurende de hele dag. Begin je jouw dag echter met het bekende ‘snoozen’, dan verbruik je al een deel van die wilskracht in de vroege ochtenduren. Je hebt dus al een deel van je wilskracht verbruikt terwijl de dag in feite nog moet beginnen. Kortom, wie slim is, staat op tijd op.

Bron: Quest