Fitnessen, we doen het meer dan ooit. Maar doen we het wel op de juiste manier? We willen natuurlijk allemaal meer spieren kweken, maar we moeten oppassen voor blessures. Hier vind je 5 veelvoorkomende redenen waardoor blessures ontstaan tijdens het fitnessen.

Veelvoorkomende redenen van blessures tijdens het fitnessen

Het risico van veel sporten, is dat je meer kans loopt op nare blessures. Dit wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Zorg dat je onderstaande redenen van blessures tijdens het fitnessen goed doorneemt. Zo loop je minder kans op pijntjes voor, tijdens of na je work-out.

1. Geen warming-up

Het lijkt soms overbodig, maar dat is het absoluut niet. Een goede warming-up is zeker nodig om blessures te voorkomen tijdens het fitnessen. Je moet namelijk je spieren warm maken en uitrekken. Doe je dit niet? Dan is de kans op blessures aanzienlijk groter. Ook raden we een cooling-down aan. Zo komen je spieren weer tot rust en merken ze dat de training (bijna) voorbij is.

redenen van blessures tijdens het fitnessen

2. Geen goed herstel

Na de training moeten je spieren weer rust krijgen en de kans krijgen omĀ  te herstellen. We raden je aan om eiwitrijke recepten te eten en vooral een tijd rustig aan te doen. Liever een keertje minder in de week fitnessen dan een blessure oplopen waardoor je niet meer aan de bak kan. Een dag rust na een stevige work-out is dan ook echt geen slecht idee.

3. Te zwaar trainen

Wanneer je traint met je ego en niet met je hersenen, is de kans op blessures tijdens het fitnessen veel groter. Maak het jezelf niet te zwaar! Een te zware training kent te veel risico’s. Rustig opbouwen is veel en veel beter. 23% van alle blessures worden veroorzaakt door fysieke overbelasting.

veelvoorkomende redenen van blessures tijdens het fitnessen

4. De spotter negeren

Een spotter is belangrijker dan je denkt. 17% van alle blessures tijdens het fitnessen wordt veroorzaakt door een nare aanvaring met de halterstang. Ook hier komt je ego weer kijken, want je wil altijd meer en zwaarder trainen. Het is helemaal niet slecht om jezelf uit te dagen, maar doe dit wel alleen als je er klaar voor bent.