De hoeveelheid e-bikes op de weg neemt in rap tempo toe. Daar waar een elektrische fiets vroeger vooral geassocieerd werd met oude mensen met een lage instapfiets en fietstassen, lijkt het nu bij alle leeftijden aan te slaan. Deze verschuiving is leuk, maar het design van veel eBikes blijft helaas nog achter. Drie Amsterdamse mannen van PhatFour maken definitief korte metten met het laatste beetje stoffige imago van de eBike. Ze ontwikkelden de PhatBike, de vetste eBike die er is.

PhatFour

Drie Amsterdammers met een missie. De vrienden Pieter van Beusekom, Mels van Hoolwerff en Daan Valk delen een grote passie: voertuigen en het design ervan. De mannen hebben een eigen garage die een tijd lang werd gebruikt voor het ombouwen van motoren tot caferacers. Heel vet, maar de plannen van de mannen reikten verder. Diezelfde garage is nu het hart van de PhatFour productie: hier bouwen zij zelf de PhatBike, de vetste e-bike die we kennen.

PhatBike

Ontwerp van de PhatBike

Wat maakt de PhatBike dan zo tof? Daar kunnen we heel kort over zijn: het desgin. De drie vrienden hebben hun inspiratie gehaald door niet teveel naar de toekomst te kijken, maar terug te pakken op een succesverhaal uit het verleden. Een gouden zet, blijkt. De inspiratie van de PhatBike komt uit 1906, het jaar van de Simplex. Deze iconische motorfiets met trappers met zijn simplistische desgin en dikke banden is wat we terug zien in de PhatBike. Het is de mannen gelukt om een eBike te ontwerpen waar niets, maar dan ook niets van het stoffige imago in terug te zien is.

Nederlandse eBike

Pieter, Mels en Daan doen alles zelf. Van ontwerpen en bouwen tot het op de markt brengen. Iets wat het verhaal achter de eBike nog toffer maakt. Dat de drie Amsterdammers hun missie erg serieus nemen wordt duidelijk als je hoort dat ze de nabestaanden van de Simplex-oprichters hebben opgespoord. Het eerste prototype van de PhatBike werd door hen enthousiast ontvangen en leverden de mannen een kijkje op in het dossier van de Simplex, één van Nederlands’ meest geliefde tweewielers van vroeger. Met het de positieve reacties en nieuwe inspiratie op zak hebben ze het ontwerp van de PhatBike steeds verder geoptimaliseerd. En met succes. De vraag naar de fiets wordt steeds groter en de drie zijn inmiddels fulltime bezig met het groot maken van PhatFour.

PhatBike

De fiets is te rijden zonder helm en de dikke banden zijn niet alleen stoer, ze zorgen dat jij geen last hebt van stadse hindernissen als tramrails. Met snelheden tot ongeveer 25 kilometer per uur ben je moeiteloos op tijd bij je afspraak. Ook over de accu hoef je je geen zorgen te maken. Met een bereik van 40-80 kilometer kom jij overal waar je wezen moet. De Phatbike is te koop vanaf 2.290 euro. Uiteraard kun je de fiets nog verder uitrusten met toffe opties.

Kortom: het is de mannen gelukt om een eBike op de markt te brengen waar je mee gezien wil worden. Hij is stoer, strak en van alle gemakken van een elektrische fiets voorzien. Iets wat klein begon in een garage in Amsterdam lijkt de potentie te hebben de hele eBike-wereld te gaan veroveren.