Cars & Bikes

Zo absurd duur is het onderhoud van de Bugatti Chiron Pur Sport

Bugatti Chiron Pur Sport onderhoud

Ben je serieus aan het overwegen om een supercar te kopen, dan heb je verschillende opties. Zo ben je met de aanschaf van een Audi R8 lekker goedkoop uit. Wil je echter een supercar waar je echt mee voor de dag kan komen, dan ga je niet redden met een ton. Zo kost een leuke Ferrari al minimaal 300.000 dollar en dan hebben we het over het instapmodel. In vergelijking met de Bugatti Chiron Pur Sport 2021 is dat overigens een koopje. Voor die Bugatti mag je namelijk wel wat meer aftikken. Helemaal als je naar de onderhoudskosten kijkt.

Bugatti Chiron Pur Sport kopen

Het kopen van een supercar is een ervaring op zich. Niet elke sterveling komt daarvoor in aanmerking. Je kan immers niet even de showroom van de dealer binnen wandelen en een wagentje uitkiezen. Ben je eenmaal door de vaak complexe selectieprocedure gerold, dan pas kan het feest beginnen. Neem dat woord ‘feest’ overigens niet al te letterlijk. De kosten voor het onderhoud kunnen namelijk de pan uit rijzen. Dat is het geval bij een gewone supercar, maar bij de Bugatti Chiron Pur Sport 2021 is dat gewoon schrikbarend.

View post on Instagram
 

De aanschaf is niet de enige kostenpost

Het feit dat we weten welke kosten er komen kijken bij het bezitten van die bewuste Bugatti Chiron Pur Sport is te danken aan Muhammad Al Qawi Zamani. De Maleisische zakenman is de trotse bezitter van die Chiron en hij weet dus waar hij het over heeft. De Bugatti Chiron Pur Sport is een ultra-limited edition hypercar met een instapprijs van 3,5 miljoen dollar. Dat is dus het begin. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat alle Bugatti-modellen officieel worden onderhouden door een klein team van tien monteurs over de hele wereld. Even je vierwieler naar die handige neef van je brengen voor ene kleine reparatie is er dus niet bij.

Ook het onderhoud is prijzig

De eerste kostenpost waar je mee te maken krijgt is het vervangen van de motorolie. Let wel: dit moet dus elke 14 maanden of 10.000 mijl worden ververst. Dat is dus niet gratis, je mag namelijk 25.000 dollar aftikken. De wielen vervangen is ook geen overbodige luxe en gaat je 50.000 dollar kosten. Voor de goede orde, als we het over wielen hebben, dan bedoelen we dus niet de banden, die zal je apart moeten afrekenen. Houd wat betreft de banden rekening met een kostenpost van zo’n 8.000 dollar per set. Dat is dan inderdaad de ‘vanaf’ prijs. Wil je een leuk setje hebben, bijvoorbeeld de  Michelin Pilot Sport Cup 2R TR-banden voor optimale prestaties, dan kost je dit zo’n 42.000 dollar per set.

View post on Instagram
 

Servicebeurt: 29.000 dollar

Mocht je ook van bovenstaande prijzen nog niet echt onder de indruk zijn, let dan even op. De wisserbladen vervangen gaat je zo’n 3.800 dollar kosten. Heb je de pech dat je jouw supercar voor een volledige beurt wegbrengt, dan dien je rekening te houden met een extra kostenpost van zo’n 29.000 dollar. Voor dat bedrag worden zaken als het afstemmen van de motor, kalibratie en andere aanpassingen die mogelijk nodig zijn.

Kosten: bijna 240 dollar per dag

Alles bij elkaar opgeteld komt het neer op ongeveer 100.000 dollar. Dat is dus geen eenmalige uitgave, maar iets wat elke 14 maanden moet gebeuren. Het goede nieuws is dat je met een beetje mazzel dik 30 procent korting krijgt van je dealer. Dat wil dus zeggen op de servicekosten. De zaken die vervangen moeten worden vallen niet onder de korting. Het kan overigens nog iets goedkoper uitvallen als je gebruik maakt van een onderhoudsplan van Bugatti, zeg maar het onderhoudsabonnement. In veel gevallen ben je ook daarmee niet extreem goedkoop uit, maar wellicht kan het je net over de streep trekken. Mocht je dus terug willen komen op je wens om ooit een supercarte bezitten, check dan of de aanschaf van een Tesla niet veel verstandiger is. Je bent dan in ieder geval een stuk minder kwijt.