Bij een Hummer stel je jezelf wellicht een stoere wagen voor, die ondanks zijn vrij logge uiterlijk extreem veilig en robuust is. Met andere woorden, niet echt het type wagen wat je gaat gebruiken om even boodschappen mee te gaan doen. Met de introductie van het model voor 2022, de GMC Hummer EV, gaat dat beeld verdwijnen.

Hummer EV

De nieuwe Hummer is eindelijk onthuld en zonder twijfel is het een fraai staaltje vormgeving geworden. Het heeft een stevige, vierkante body, grote banden en volgestopt met tal van interessante opties. De EV staat uiteraard voor ‘Electric Vehicle’ en dus mogen we aardig wat indrukwekkende prestaties van dit monster verwachten.

Reïncarnatie van het beruchte automerk

De eerste versie van de Hummer EV is de tricked-out Edition 1. Logischerwijs hoef je niet te verwachten dat je slechts een elektromotor zult aantreffen. In totaal krijgt de wagen de beschikking over drie elektromotoren, die koppelvectoring mogelijk maken. Deze leveren maar liefst 1.000 pk. Indrukwekkend, maar voorlopig houdt de producent de kaken stijf op elkaar en kunnen we alleen maar gaan gissen naar het koppel. De motoren worden gevoed door een Ultium-batterij welke bestaat uit 24 modules. Het geheel zou goed genoeg moeten zijn om een actieradius van ruim 550 kilometer. Dat klinkt redelijk beperkt, maar bij normaal gebruik is het voldoende.

Snelladen: in een mum van tijd is de accu vol

Voor degenen die altijd haast hebben met het opladen van een EV: de Hummer ondersteunt ook snelladen tot 350 kW op basis van een 800 Volt aansluiting. Dat is vergelijkbaar met het laadsysteem van Porsche, en GMC zegt dat een laadtijd van 10 minuten voldoende is om een actieradius van 150 kilometer te hebben. In een later stadium komen er nog twee modellen op de markt: een tweemotorige Hummer EV en een driemotorige versie zonder koppelvectoring.

Offroad modus

De Hummer EV rijdt op ’n volledig onafhankelijke wielophanging met adaptieve luchtvering. De demping kan continu worden aangepast om het comfort te verhogen, bovendien kan de hoogte met maximaal 15 centimeter verschil worden ingesteld. In de offroad-modus waarbij je de maximale hoogte benut, heb je een speling van twee centimeter en in de “Extractiemodus” is dat zelfs zes centimeter ten opzichte van de standaardinstelling. Het Edition 1-model wordt standaard voorzien van 35-inch terreinbanden, en in combinatie met de vering heeft de Hummer EV een doorwaaddiepte van 2 voet (61 centimeter) en kun je doodeenvoudig over obstakels van maximaal 45 centimeter rijden. Het is maar dat je het weet.

Het kan: zijwaarts rijden

Mochten de bovenstaande specs nog niet voldoende zijn om je te overtuigen, dan is het goed om te weten dat je ook kunt kiezen voor banden van 37 inch. De wielkasten zijn ruim genoeg voor dergelijke banden. De extra goodies zijn onder andere de skid plates langs het chassis, rock sliders, en de four-wheel-drive optie om zelfs diagonaal te rijden in de Crab Mode. Een Hummer zou daarnaast niet compleet zijn als je geen volledige controle over het voertuig hebt. Om dat te bereiken heb je maar liefst 18 camerabeelden tot je beschikking zodat je van binnenuit een perfect beeld krijgt met betrekking tot alles wat er buiten de wagen gebeurt. De camera’s hebben overigens ingebouwde sproeiers zodat je altijd een helder beeld hebt. Gedetailleerde informatie over het koppel, bandenspanning, de rijhoek en meer wordt ook weergegeven op het infotainmentscherm.

Vanaf 112.595 dollar

Dat infotainmentscherm is net als de wagen zelf vrij groot uitgevoerd. Het is 13,4 inch en is gekoppeld aan een 12,3-inch instrumentendisplay. We hoeven waarschijnlijk niet te vermelden dat het perfect past in het stoere interieur van de Hummer. De Hummer EV krijgt de nieuwste versie van Super Cruise, compleet met automatische rijstrookwisseling. De Edition 1 krijgt ook een verwijderbaar dak zodat je op een zonnige dag een bijzonder aangename rijervaring krijgt. Net als bij de GMC Sierra Denali, krijgt de Hummer EV de MultiPro-achterklep met een neerklapbare trede om extra ruimte te realiseren. Kortom, de Hummer EV is de ideale wagen voor degenen die echt zorgeloos willen rijden op elk denkbaar terrein. Dat gaat uiteraard wel een flinke aanslag op je budget betekenen. Reken op een instapprijs vanaf 112.595 dollar. Die prijs zal waarschijnlijk voor de Nederlandse liefhebber nog iets hoger liggen.