Cars & Bikes

Waarom je hoopt dat je nieuwste generatie koplampen het nooit zullen begeven

nieuwste generatie koplampen

Koop jij een nieuwe auto? Dan is de kans groot dat daar de uiterst zuinige koplampen op gemonteerd zitten. Helemaal prima natuurlijk, want alles voor een beter milieu waar het kan. Er zit echter wel een klein minpuntje aan. Het vervangen of repareren van deze nieuwste generatie koplampen kost namelijk aardig wat geld.

Nieuwste generatie koplampen

Volgens autofabrikanten zijn de nieuwste generatie koplampen gemaakt van superzuinige LED-lichten. Deze lampen schijnen feller en geven mooier licht dan ooit tevoren. Maar volgens ADAC (de Duitse ANWB) gaan deze lampen bijna nooit een heel autoleven mee. Een reparatie of vervanging is dan ook onvermijdelijk. Nu is een reparatie heel vaak bijna onmogelijk. De enige optie is dan om ze te vervangen, dat kost je duizenden euro’s.

Een vervanging van de nieuwe koplampen

Een vervanging van de nieuwste generatie koplampen kost al snel boven de 3000 euro. De gemiddelde levensduur van de lampen met de zogenaamde Matrixtechnologie is zo’n 15 jaar, terwijl de gemiddelde levensduur van een auto op zo’n 18 jaar wordt geschat. Dat wordt dus flink aftikken voor de nieuwe lampen. De lampen zijn zo gemaakt dat de LED-lichten simpelweg niet gerepareerd kunnen worden. Een vervanging is dan onvermijdelijk.

Speciale lichten met typegoedkeuring

De LED-lichten zijn tegenwoordig een vereiste op de weg. Het zicht van de bestuurder wordt in het donker verbeterd en bovendien zijn ze een stuk milieuvriendelijker. Ze mogen alleen gerepareerd worden als dat op de typegoedkeuring staat aangegeven, dat is dus bijna nooit. De vraag is of dit een slim spelletje van de autofabrikanten is, of dat het gewoon echt niet kan.

ADAC eist verandering

ADAC vindt dit niet kunnen, vooral bij oudere modellen gaat dit een hoop geld kosten. De Duitse ANWB dringt bij autofabrikanten aan op maatregelen; of de ledlampen moeten een langere levensduur krijgen, of de nieuwste generatie koplampen moet makkelijker te repareren zijn. Dit is dus onze enige redding tegen het neerleggen van duizenden euro’s voor nieuwe koplampen. We duimen allemaal voor een oplossing.