Al bij de aankondiging van de samenwerking van Red Bull met Honda hadden de Formule 1 deskundigen al hun vraagtekens over de houdbaarheid. Honda had aangegeven zich tot 2021 te verbinden aan de Oostenrijkse racestal waar Max Verstappen voor rijdt. Nu is duidelijk geworden dat Honda het contract niet zal verlengen en dus zullen Red Bull Racing en Alpha Tauri op zoek moeten gaan naar een nieuwe leverancier.

Honda verlaat de Formule 1 na 2021

Alhoewel het besluit wereldkundig werd gemaakt op een haastig belegde persconferentie, is het niet zo heel vreemd. Honda had in 2008 al afscheid genomen van de koningsklasse van de motorsport. Pas zeven jaar later zou de Japanse motorleverancier weer betrokken worden in de Formule 1 wereld. Dit keer door de motoren voor McLaren te gaan leveren. Dat werd duidelijk geen succesverhaal en nadat Red Bull afscheid nam van Renault werd Honda gepromoveerd tot leverancier van Red Bull Racing. Dat leek goed te gaan met drie overwinningen voor Max Verstappen.

Technische problemen

Het eerste seizoen waarin Honda de motor voor Red Bull leverde leek een aardige opmaat voor meer. De Oostenrijkers wilden maar al te graag laten zien dat ook zij in staat waren om een serieuze titelkandidaat te leveren in de vorm van Max Verstappen. Technische problemen (drie uitvalbeurten) deden die droom wreed uiteen spatten. In plaats van te racen om de nodige punten, ging het er steeds meer op lijken dat men bezig was om vooral de races uit te rijden. Kortom, van een gelukkig huwelijk was zeker geen sprake.

Toen kwam corona

Een andere situatie maakte het alleen maar erger: corona. Door de impact van de wereldwijde uitbraak zag Honda zich genoodzaakt om in te grijpen in de eigen bedrijfsprocessen. Om goed te kunnen overleven hebben de Japanners besloten om zich te richten op de ontwikkeling ‘van moderne krachtbronnen, die emissievrij zijn’, aldus de woordvoerder van Honda tijdens de persconferentie.

Dat dit het einde betekent voor Honda in de Formule 1 is dus duidelijk. Dergelijke doelstellingen zijn niet te verdedigen als men ook investeert in de ontwikkeling van een krachtige motor voor Red Bull. Honda verlaat de F1 dus via de zijdeur, iets wat andere teams niet kunnen vanwege de Concorde Agreement. Deze overeenkomst bepaalt dat teams zich voor een langere periode verbinden aan het Formule 1 circus. Voor motorleveranciers geldt dat dus niet.

Gevolgen voor Red Bull en Verstappen

Ook al komt de mededeling niet geheel onverwachts, het zorgt wel voor de nodige stress bij Red Bull Racing en Max Verstappen. Het vinden van een nieuwe leverancier zal niet van de een op de andere dag kunnen. Renault valt in ieder geval af vanwege de problemen uit het verleden en Mercedes en Ferrari gaan zeker geen motoren leveren. Red Bull Racing is immers hun directe concurrent. Kortom, de Oostenrijkers hebben een groot probleem. Voor Max Verstappen hoeft het niet direct een probleem te zijn.

In zijn contract wat tot 2023 doorloopt staat namelijk nog een bijzondere clausule. In zijn contract wordt namelijk ook gesproken over een ‘competitieve motor’. Wat dat precies inhoudt is onduidelijk, maar mogelijk biedt dit de jonge Nederlander kansen om in de Formule 1 te blijven rijden mocht het echt dramatisch verlopen voor Red Bull Racing. Wordt ongetwijfeld vervolgd.