Veel mensen die aan het afvallen zijn laten het biertje vaker staan en nemen een glas water. Dat is verstandig om verschillende redenen. De alcohol in bier heeft namelijk een negatief effect op je spierherstel. Maar wat ook niet in je voordeel werkt is dat bier nogal wat calorieën bevat. Gelukkig bevat de ene soort bier of speciaalbier meer energie, joule, calorieën dan de ander. Daarom bekijken we even welke soort je het best kunt drinken, als je dan toch bier drinkt.

Meer alcohol, meer calorieën

Over het algemeen is de regel dat hoe meer alcohol een soort bier bevat, hoe meer calorieën erin zitten. Daarom is bier in die zin ‘gezonder’ dan wijn, omdat wijn meer alcohol en dus meer calorieën bevat. Als je de keuze toch beperkt binnen bier, is het meest voordelig dus vaak om voor de variant met het minste alcohol te gaan. Een Heineken 0.0-biertje bevat namelijk slechts 21 kcal per 100 ml. Dat is 2 keer minder dan normale pils van Heineken, dat 42 kcal per 100 ml bevat. En zo loopt het op met de alcohol. Daarom word je van speciaalbier niet alleen sneller dronken, maar ook sneller dik.

speciaalbier

Het schema van speciaalbier

Pils wordt het meest gedronken en heeft van de vele soorten bier en speciaalbier die we kennen dus relatief weinig calorieën. Als we aan speciaalbier beginnen daarentegen, loopt het getal al snel op. Daarom hebben we een boel soorten speciaalbier naast elkaar gelegd en in een overzicht gezet op volgorde.

Soort Kcal per 100ml Kcal per standaard glas
Pils 42 105
Maisbier (zoals Corona) 42 105
Witbier 45 113
Weizenbier 47 118
Kriek bier 49 123
Geuze bier 50 125
IPA 54 135
Blond bier 58 145
Lentebok 61 153
Dubbel bier 61 153
Herfstbok 62 155
Tripel bier 66 165
Quadrupel bier 83 208

Let wel, hierbij gaat het om de soorten bier, en niet de merken. Verschillende merken van hetzelfde soort bier kunnen dus verschillen.

Tempo of soort?

Wat interessant is om rekening mee te houden als je niet teveel calorieën binnen wil krijgen maar toch een favoriete soort speciaalbier wil nuttigen, is het tempo waarmee je drinkt. Gemiddeld doet iemand namelijk langer met speciaalbier dan met een gewoon glas bier. Als je in de tijd van één speciaalbiertje twee glazen pils drinkt, krijg je met het pils al snel meer calorieën binnen. Dus ga je echt op de calorieën letten dat is je drinktempo zeker iets om mee te nemen in de berekening. Tenzij je niet weg te slaan bent bij het schap van de quadrupel-bieren, dan wordt het beperken van calorieën een pittig verhaal.