Eiwitten, eigenlijk is het echt een wonder voedingsmiddel. Je wordt er breder van, je krijgt er meer kracht van en je krijgt een energieboost. Nu gaan we je ook nog laten zien hoe het je kan helpen met afvallen. Ja… het is echt wonderspul.

Eiwitten, wat zijn het precies?

Eiwitten zitten in veel levensmiddelen: vlees, vis, melk, brood, peulvruchten en natuurlijk ei. Eiwit is belangrijk, het levert calorieën en aminozuren. Een ander woord voor eiwit in proteïne. Eiwitten neem je vaak na het sporten. Door de oefeningen die uitvoert, ontstaan er micro scheurtjes in je spieren. Wanneer je daarna iets inneemt met veel eiwitten herstellen de spieren sneller en zetten ze (in combinatie met krachttraining) iets uit, waardoor je dus op den duur gespierder wordt. Maar je kan blijkbaar dus ook afvallen door het gebruik van eiwitten.

Afvallen

Afvallen door eiwitten, hoe dan?

Het mechanisme achter eiwitten en afvallen is zowel lastig als boeiend. Ten eerste geven proteïne je sneller het gevoel dat je genoeg gegeten hebt. Hoe sneller je vol zit, hoe minder je eet. Daarom eet je ook veel makkelijker 2 borden pasta met tomatensaus weg dan 2 borden rijst met kip. Op de kip moet je vaker kauwen en er zitten meer eiwitten in, logisch toch?

Onderzoek wijst uit dat zo’n 30 gram eiwitten tijdens de maaltijd je een prettig en verzadigd gevoel geeft. Diezelfde hoeveelheid heb je nodig voor een optimale spiergroei- en onderhoud, dus dat is mooi meegenomen. Wanneer je je hieraan probeert te houden, krijg je dus genoeg voedingstoffen binnen, terwijl je minder eet. Ideaal dus wanneer je wilt gaan afvallen. Natuurlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt… je moet uiteraard ook goed letten op de dingen die je ernaast eet. Denk hierbij aan niet teveel calorieën en suiker, maar dat spreekt eigenlijk wel voor zichzelf. Als je hier op let dan verlies je vanzelf de nodige kilo’s.

Afvallen