Voor iedereen die fanatiek bezig is met sporten zijn eiwitten een niet te missen onderdeel van het dieet. Of je nou met ijzerwerk smijt in de gym of fanatiek aan hardlopen doet: zonder eiwitten ontneem je je lichaam de kans te herstellen en progressie te boeken. Eiwitten zijn belangrijk en staan voor veel sporters dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Maar, ook hiermee kun je te ver gaan. Dit is namelijk wat er kan gebeuren als je te veel eiwitten binnenkrijgt.

Te veel eiwitten is niet goed

Voor wie nu zegt “overal waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden”: jij bent af. Maar, hoe vervelend betuttelend deze opmerking ook is, er zit wel een kern van waarheid in. Eiwitten zijn goed voor je, maar te veel eiwitten doen je lichaam eerder slecht dan goed. We hebben hieronder een paar van de meest voorkomende gevolgen op een rij gezet.

Je doet je darmen te kort

Denk je goed bezig te zijn en je lichaam als tempel vol te stoppen met de nodige eiwitten, blijk je helemaal niet zo goed bezig te zijn als je dacht. Eiwitten zijn zeker goed voor je spiergroei en -herstel, maar de vertering gebeurt nog steeds door dezelfde maag. En laat deze nou net niet zo veel kunnen met deze vezelloze producten. Voel je je vaak opgeblazen en onprettig? Misschien is het dan verstandig je eiwitinname even om te ruilen voor een vezelrijke maaltijd. Doe je je darmen een plezier mee.

te veel eiwitten

Je riekt uit je mond

Houden mensen op een semi-nonchalante manier net hun hand voor hun neus op het moment dat jij begint met praten? Grote kans dat het komt door je adem, die door het binnenkrijgen van te veel eiwitten niet meer zo bloemig ruikt als je zelf denkt. Wanneer mensen hun koolhydraatinname zo veel mogelijk beperken (iets wat vaak samen gaat met een eiwitrijk dieet), dan komt het lichaam vaak in ketose-staat. In deze staat worden vetten verbrand voor energie, iets wat betekent dat je ketonen produceert. Resultaat, je adem ruikt naar een vuilnisbak met (ke)tonen van rot fruit.

Je tenen groeien

En dan hebben we het over je figuurlijke tenen natuurlijk. Mensen die te veel eiwitten binnen krijgen zijn nogal snel op de tenen getrapt. Dit heeft alles te maken met jouw hersenen die snakken naar koolhydraten. Je hersenen hebben koolhydraten nodig om serotonine te produceren. Seroto-watte? Serotonine, het stofje dat jouw humeur regelt. Dus, wanneer jij te veel eiwitten binnenkrijgt (en waarschijnlijk zuiniger bent op de hoeveelheid koolhydraten die je naar binnen werkt) ontneem je je hersenen de kans je humeur op een gezonde manier te regelen. Resultaat? Je bent niet te genieten.

te veel eiwitten

Je maakt het je nieren niet gemakkelijk

Oké, een stinkende adem en een opgeblazen gevoel is niet fijn, maar dit gevolg van te veel eiwitten is er één om extra serieus te nemen. Door er te veel van te eten krijg je ook bijproducten van stikstof binnen. Deze moeten worden afgebroken. Iets wat op het bordje van je nieren wordt geschoven. Hoe meer eiwitten je eet, hoe harder je nieren moeten werken om de stoffen uit je lichaam te krijgen. Zet je ze hard aan het werk, dan kan dit in het ergste geval leiden tot schade aan je nieren. Iets wat je absoluut wil voorkomen.