Geef ons een overheerlijke pizza, een grote bak patat of wat bittergarnituur en het kan zomaar eens voorkomen dat we meer eten dan we gepland hadden. We zullen daarin vast niet de enige zijn. Gelukkig zijn er een aantal tips om te voorkomen dat je teveel eet en je gemakkelijker kunt afvallen.

Afvallen door op je eetgewoontes te letten

Een groot deel van afvallen heeft te maken met wat je binnenkrijgt. Zo schreven we je eerder al over gezonde keuzes in ijsjes, en over de beste en slechtste sauzen als het aankomt op een gezonde levensstijl. Je eetgewoontes, zoals het voor de tv eten of bijvoorbeeld veel praten tijdens je maaltijd, hebben invloed op je lichaam. Daarom geven wij je vijf tips.

1. Probeer veel fruit en vooral véél groente te eten

Bij snacken denken wij niet meteen aan wortels en komkommers. Toch is het verstandig om in je dieet de nodige stukken fruit en groente op te nemen. Deze laten je lichaam immers snel denken dat je verzadigd bent. Dat komt door de hoeveelheid vezels die fruit en groente hebben. Bovendien zijn er genoeg varianten te vinden die alsnog lekker zijn in een maaltijd en je zo kunnen helpen met afvallen. Bovendien geeft het je een voller gevoel, dus wanneer je daarna in de verleiding van een ongezonde snack komt, is het makkelijker het binnen de perken te houden.

afvallen

2. Eet van een kleiner bord

Het klinkt erg kinderachtig, maar is oh zo effectief. We zijn gewend ons avondmaal van grote borden te eten. Resultaat? Je schept heel gemakkelijk meer op dan je werkelijk nodig hebt. Door simpelweg voor een kleiner bord te kiezen ben je niet alleen bewuster van je opschep-gedrag, de drempel om een tweede portie te gaan pakken is hoog genoeg om te besluiten dat niet te doen.

3. Eet niet met je bord op schoot voor de televisie

Een spannende film of voetbalwedstrijd op tv wil jij niet missen. Toch is het niet verstandig om voor de televisie te eten. Je bent minder gefocust op wat je binnen krijgt en zal dus meer eten dan je eigenlijk nodig hebt. Dit geldt natuurlijk ook voor je laptop die je tijdens het avondeten aan hebt staan, of een zak chips die je ’s avonds laat nog in bed weg-eet bij een serie. Probeer je meer te focussen op wat er op je bord ligt.

4. Houd je gewicht in de gaten

Het is wellicht niet altijd even leuk om op die weegschaal te gaan staan. Zeker als het afvallen niet lukt en je wordt geconfronteerd met een pittig getal op de teller. Toch is het goed om dit wel af en toe te doen. Het maakt je bewust van je (streef)gewicht. Let op, elke dag op de weegschaal gaan staan heeft geen zin. Je lichaam en gewicht fluctueren te veel om daar een waarde aan te koppelen. De ene dag hou je bijvoorbeeld meer vocht vast dan de andere. Kies daarom bij voorkeur een wekelijks weeg-moment. Aan dat gewicht kun je meteen zien of je snacks beter nog even kan laten staan of dat je de porties weer wat op kan schroeven.

5. Probeer wat langzamer te eten

Mensen die snel eten, eten gemiddeld 10 procent meer dan mensen die langzaam zijn in eten. Ook als je dus een leuk gesprek voert tijdens het eten (bijvoorbeeld op een eerste date), zul je langzamer eten. Probeer die pauzes ook in te lassen als je alleen eet. Bovendien registreert je lichaam sneller een vol gevoel wanneer je beter kauwt. Dus neem je tijd voor een maaltijd, je geniet er meer van én zit sneller vol.