Eiwitten zijn de grootste vrienden van iedere sportschoolfanaat. Ze helpen je om fit te worden; want deze voedingsstof zorgt voor een sneller spierherstel. Maar hoeveel eiwitten heb je eigenlijk nodig om spieren op te bouwen? Lees vooral verder voor het antwoord.

Eiwitten is het krachtvoer voor fanatieke sporters

De meeste mensen gaan naar de sportschool om af te vallen of om spieren te kweken. Tegenwoordig zijn voedingssupplementen enorm populair. Zo ervaar je na een pre-workout een enorme energieboost en heb je een gevoel van kracht na een eiwitshake. Van eiwitten krijg je namelijk meer energie en het stimuleert de spiergroei. Maar hoeveel eiwitten heb je nou precies nodig om spieren op te bouwen?

Hoeveel eiwitten nodig om spieren op te bouwen?

Er is niet een vast aantal eiwitten die je nodig hebt om spieren op te bouwen. Het consumeren van eiwitten is goed, maar je kunt ook te veel eiwitten naar binnen werken. Wanneer je ergens tussen 1,5 en 2,5 gram eiwitten per 500 gram lichaamsgewicht binnenkrijgt, bouw je spiermassa op. Dus als je een lichaamsgewicht van 80 kilo hebt, moet je zo’n 320 gram eiwitten consumeren om spieren op te bouwen.

Alleen eiwitten is lang niet genoeg

Maar dan is de klus natuurlijk niet geklaard. Je moet de eiwitten wel consumeren in combinatie met trainen. Na een training is het slim om eiwitten aan je maaltijd toe te voegen. Op deze manier herstellen je spieren sneller en bouw je dus meer spieren op. Simpelweg alleen eiwitten naar binnen werken heeft natuurlijk geen nut, het is namelijk geen wondermiddel.

eiwitten spieren op te bouwen

Dingen waar je op moet letten bij het kopen van eiwitshakes

Ook eiwitshakes zijn erg handig om te drinken voor aanvang van je workout. Maar niet elke eiwitshake is hetzelfde en sommige kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Lees hier waar je op moet letten tijdens het kopen van eiwitshakes.