Cars & Bikes

Ducati presenteert de brute Ducati Diavel 1260 Lamborghini

Ducati Diavel 1260 Lamborghini

Als het aan Ducati ligt, mag je jouw verlanglijstje voor de feestmaand december opnieuw gaan samenstellen. Op de valreep presenteert het Italiaanse bedrijf de nieuwe Ducati Diavel Lamborghini. Voor je van je stoel valt van verbazing: nee, de twee giganten zijn niet samengevoegd tot een bedrijf, de nieuwe motor heeft daarentegen juist wel heel veel weg van die andere Italiaan. Dat zie je niet alleen aan het design, ook op andere punten is de invloed van Lamborghini duidelijk aanwezig.

Ducati Diavel Lamborghini

Mocht je vinden dat de Ducati Diavel 1260 Lamborghini verdacht veel lijkt op de Lamborghini Sian, dan klopt dat helemaal. Dat zie je niet alleen aan de bijzondere ‘Verda Gea’ kleur, ook andere details laten duidelijk zien dat Lamborghini er heel veel mee te maken heeft. Niet gek, beide bedrijven vallen immers onder Audi. Kijk maar naar de kappen, het ontwerp en de kleur van de velgen. De Ducati Diavel 1260 Lamborghini is met recht een limited edition: er worden ‘slechts’ 630 exemplaren van gemaakt.

Ducati Testastretta DVT

Leuk dat de nieuwe Ducati zo mooi is, maar de techniek die ze er in hebben gestopt is veel interessanter. Verwacht overigens geen opgefokte krachtpatser als de Lamborghini Sìan met 819 pk. Dat wil niet zeggen dat de motor niet vooruit te branden is. Afgaande op wat Ducati zelf zegt hoeven we ons in ieder geval geen zorgen te maken. De 1260 cc Ducati Testastretta DVT met variabele timing zou in staat zijn om 162 pk (119 kW) bij 9.500 tpm en een koppel van 129 Nm bij 7.500 tpm te produceren. Het is zoals men zelf stelt een ‘Euro 5 gehomologeerde motorblok met een vlakke koppelcurve direct vanaf een gemiddeld laag toerental’. Mocht dat niet helemaal duidelijk zijn: het zou de motor in staat stellen om in elke situatie ‘een krachtige en energieke respons te garanderen’.

Watch on YouTube

Slechts 220 kilo

Mocht bovenstaande nog niet helemaal duidelijk, dan voegen de Italianen er nog wat meer info aan toe. Zo wijst men erop dat de motor  beschikt over een power cruiser modus en heeft het dezelfde ergonomische eigenschappen als het bekende Diavel model. Het chassis heeft naast een hoge hellingshoek ook een uitstekend comfort. Als kers op de taart weet men ook te melden dat het drooggewicht slechts 220 kilo zou bedragen. Dat zou het resultaat zijn van de gesmede velgen en carbon componenten. Aan de veiligheid van de bestuurder is ook gedacht. Zo is de Diavel Lamborghini standaard voorzien van het 6-axes Bosch IMU system, Bosch bochten ABS en  Ducati traction control, wheelie control, launch control en cruise control.

Nummer 63 op de motorkap

We zeiden al eerder dat Ducati verdacht veel heeft gekeken naar Lamborghini. Als je goed oplet dan zie je ook dat verschillende onderdelen opnieuw zijn vormgegeven. Dat zijn dan vooral de luchtinlaat, zijkappen, voor- en achterspatbord, bellypan, zadelcover en de uitlaatdemper. Wat pas echt opvalt zijn de velgen van het achterwiel met de enkele swingarm. Ook op andere punten zijn er subtiele verwijzingen te vinden. Zo zie je op de spoiler en de zijkap het nummer 63 staan wat verwijst naar het jaar 1963. In dat jaar werd Lamborghini opgericht. Het verwijst ook naar de beperkte oplage van 63 stuks van de Lamborghini Sian.

Prijs is nog niet bekend

Ook al heeft Ducati nog geen prijzen bekend gemaakt, interessant is de wagen zeker wel. Om de twijfelende, maar vermogende liefhebber alvast over de streep te trekken, biedt men de optie om een speciale jethelm te kopen. Die kun je overigens alleen krijgen bij de aanschaf van de Ducati Diavel Lamborghini. Mocht je kredietwaardigheid net niet voldoende zijn om het te laten financieren door je huisbankier, dan is dat nog geen ramp. Je zal het in dat geval moeten houden op de Ducati van Lego. Dan kun je in ieder geval zeggen dat je er een in je woonkamer hebt staan.