Dat naast een gezonde maaltijd ook voldoende slaap belangrijk is zul je wel weten. Wat je wellicht niet weet is dat een chronisch slaaptekort snel kan leiden tot talloze problemen. Uit onderzoek blijkt nu de schadelijke gevolgen van een aantal dagen te weinig slapen bijzonder groot zijn. Zo word je niet alleen chagrijnig, ook zijn er vele andere nadelige gevolgen.

De gevolgen van slaaptekort

Nog altijd gaat men ervan uit dat je gemiddeld zeven tot negen uur slaap nodig hebt. Dat kan wel zo zijn, maar vaak slaap je minder uren. Op zich dat geen probleem. Zo kun je best uit de voeten komen met vijf tot zes uur slaap. Het kan wel een probleem worden als dat te vaak gebeurd. Hoog tijd om alle mogelijke gevolgen van een slaaptekort op een rij te zetten.

1. Neiging om te snacken

Als je wil afvallen is het bijzonder verstandig om voldoende slaap te krijgen. Slaap je voldoende dan is ook je metabolisme optimaal en eet je een stuk minder. Slaaptekort kan in veel gevallen er juist voor zorgen dat je meer gaat eten en vaak zijn dat niet de gezondste dingen.

2. Tast je uiterlijk aan

Er zit een kern van waarheid is het begrip ‘schoonheidsslaapje’. Nu wordt niet op slag een stuk knapper wanneer je veel slaapt, maar krijg je te weinig slaap, dan merk je dat direct. Een goed voorbeeld zijn de onvermijdelijke kringen onder je ogen, bovendien gaat je huid er ook niet beter uitzien als je langdurig te weinig slaap krijgt.

gevolgen van slaaptekort

3. Concentratieproblemen

De hoeveelheid slaap heeft uiteraard ook invloed op je concentratievermogen. Krijg je te weinig slaap, dan ben al snel moe en laat je concentratie dus duidelijk te wensen over. Je geheugen kan je daarnaast ook in de steek laten waardoor je bepaalde gebeurtenissen niet meer zo makkelijk kunt herinneren.

4. Vatbaar voor ziektes

Je immuunsysteem heeft ook baat bij voldoende slaap. Sterker nog, je bent minder weerbaar tegen allerlei bacteriën en virussen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die minder dan zeven uur slaap per nacht hebben, drie keer meer kans hebben om verkouden te worden. Dit heeft te maken met de aanmaak van specifieke eiwitten, de cytokines. Dat stofje helpt mee om infecties en ontstekingen te bestrijden. Krijg je wel genoeg slaap, dan ben je dus een stuk gezonder

5. Emotionele stabiliteit

De Harvard Medical School onderzocht de impact van slaap op onze hersenen. Nu blijkt dat iemand die te weinig slaapt veel prikkelbaarder is. Het deel van je hersenen waar alle emoties worden geregeld wordt door een gebrek aan slaap veel actiever. Het gevolg is dat je bepaalde gebeurtenissen minder goed verwerkt met alle emoties van dien.

slaaptekort

6. Kwaliteit van je sperma

Kom je vaak slaap tekort, dan merk je dat niet alleen aan je energieniveau, het zorgt er ook voor dat je minder vruchtbare zaadcellen produceert. Mocht je dus van plan zijn om kinderen te verwekken, zorg dan eerst voor voldoende slaap.

7. Risico op ongevallen

Het zal je niet verbazen dat een gebrek aan slaap je beoordelingsvermogen aantast. Je bent minder alert en je kan minder snel reageren. Dat kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben en de kans op een ongeluk is door slaapgebrek een stuk groter. Je bent minder alert en kan jij jezelf dus ook minder snel opvangen of corrigeren.

8. Kans op overgewicht

We zeiden het al eerder: slaap je slecht, dan is het risico groot dat je ook minder goed eten. Een logisch gevolg is dat je aankomt en dat is niet eventjes opgelost. Dat komt niet alleen door een ongezond voedingspatroon, het zorgt ook voor hormonale veranderingen waardoor de spijsvertering te wensen over laat.