Veel sporten betekent veel beschadiging van je spieren. Het herstel van die beschadigingen zorgt voor spiegroei en daar is iets voor nodig. Inderdaad, eiwit is de bouwstof van je spieren die ervoor zorgen dat je herstelt. Dus je moet zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt voor het optimale herstel. Hoe doe je dat het best? En moet je dan ook eiwitten voor het slapen eten?

Zijn eiwitten voor het slapen nodig?

Voor het optimale herstel kun je het best verschillende porties met eiwitten verspreid over de dag eten. In één klap 100 gram eiwit in een maaltijd eten heeft niet zoveel zin. Door het te spreiden bevorder je het herstel en zorg je ervoor dat je spieren altijd eiwitten tot hun beschikking hebben. Als je bedenkt dat je tijdens de nacht de langste fase ingaat dat je niet actief bent, kan het logisch zijn om van tevoren eiwit te eten. Maar je hebt verschillende soorten eiwitten voor het slapen.

De meeste producten bestaan uit een mengsel van snelle en langzame eiwitten. Maar er is één product wat vooral uit dat soort eiwit bestaat was je ’s nachts kunt gebruiken.

eiwitten voor het slapen

Beter langzame eiwitten

Omdat je dus lang niks eet tijdens het slapen, kun je het beste een soort eiwitten eten die langzaam verteren. Dan spreken we over caseïne-eiwit, wat het schoolvoorbeeld is van een langzaam eiwit. Het maakt namelijk een soort klontjes aan in je maag. Dat klinkt een beetje raar, maar is in principe goed omdat het dan langer duurt om te verteren. Die tijd heb je in de nacht wel, en zo blijf je dus tijdens een groot deel van de nacht voorzien van eiwitten. Caseïne-eiwit vind je veel in kwark. Eet je dus een bak kwark in de avond, dan heb je de goede eiwitten voor het slapen te pakken.

Eet je liever geen zuivel, dan kun je ook caseïne-eiwit in poedervorm kopen. Dan heb je niet de lactose van de kwark, maar wel de gains van het eiwit te pakken. Want je weet wat ze zeggen: spieren maak je met een goede nachtrust.