Cars & Bikes

Bugatti eert de luchtvaart met de brute Chiron Sport “Les Légendes du Ciel”

Bugatti Chiron

Dat een automerk iets met de luchtvaart te maken zou hebben is erg onwaarschijnlijk, maar Bugatti ziet dat toch echt anders. De nieuwste troef van de fabrikant van supercars is de Chiron Sport “Les Légendes du Ciel”. Het is een onverbloemd eerbetoon aan de luchtvaart. Nog specifieker: men eert hiermee verschillende luchtvaartpiloten uit het begin van de 20ste eeuw.

Bugatti Chiron Sport “Les Légendes du Ciel”

Over de Bugatti Chiron hoeven we je waarschijnlijk weinig te vertellen. Het ding is lekker snel, heeft flink wat pk’s aan boord en is vrij kostbaar. Wat je niet wist is dat Bugatti een jarenlange band heeft met de luchtvaart. Zo had de oprichter Ettore Bugatti een bijzondere fascinatie voor de luchtvaart en ontwikkelde namens Bugatti al eens motoren om vliegtuigen van voldoende power te voorzien. Verschillende testrijders van Bugatti waren daarnaast ook in dienst van de Franse luchtvaart. Andersom hadden piloten ook vaak een bijzondere band met het Franse automerk. Roland Garros bijvoorbeeld, reed zelf in een Bugatti Type 18.

Bugatti heeft een goede band met de luchtvaart

Om de band met de luchtvaart te benadrukken komen de Fransen nu dus met een bijzondere uitvoering van de Chiron. Het is een variatie op de bekende  Chiron Sport en is inmiddels omgedoopt tot “Les Légendes du Ciel”. Vanzelfsprekend hangt er een fors prijskaartje aan: namelijk 2.88 miljoen euro. Kun je dat zonder problemen aftikken, wees er dan snel bij. Bugatti gaat namelijk slechts 20 van dit soort vierwielers produceren. Overigens ben je er nog niet met 2.88 miljoen euro, er komt nog een flink stuk belasting bij. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de invoerrechten en de BPM.

Subtiele verwijzingen en details

Afgezien van de prijs is de Chiron Sport “Les Légendes du Ciel” een bijzondere wagen. Zo hebben ze gekozen voor een bijzondere kleur die nog het meest doet denken aan de kleur van de vliegtuigen van lang geleden. Daarnaast valt het afwijkende radiatorrooster op en zijn er tal van subtiele verwijzingen naar de luchtvaart. Het interieur is ook iets gewijzigd vergeleken met een standaard Chiron Sport. Zo is het volledig bekleed met leder, maar onderscheidt het zich door de kleur. Er is gekozen voor lichtbruin, iets wat dus ook verwijst aar de bruine stoeltjes in de vliegtuigen van destijds. Als je daarnaast goed kijkt zie je ook op de inzetstukken afbeeldingen van zowel een vliegtuig (de dubbeldeks-Nieuport 17) en afbeeldingen van de Bugatti Type 13.

Nog steeds megasnel

Wat betreft de specs is het ongewijzigd gebleven. Zo beschikt de Bugatti nog altijd over de W16 met vier turbo’s. Ook het aantal pk’s is hetzelfde gebleven (1500) en kan je niet harder dan 420 km/u. Even ongegeneerd tempo maken om vervolgens op te stijgen zit er dus niet in.

Bron: Bugatti