Cars & Bikes

Oog op toekomst: deze 10 auto’s gaan het langste mee

auto's gaan het langste mee

Wie een beetje rekening met zijn portefeuille houdt op langere termijn, die kijkt verder dan de looks of extra’s van de volgende auto. Zeker als je jaarlijks vele duizenden kilometers maakt, is dat een belangrijke overweging. Nu kan de gemiddelde kenner ongetwijfeld aanvoelen in welke hoek de kilometervreters zitten. Het zijn immers de trouwe merken. Je kent ze wel. Maar welke modellen precies? Tijd voor een overzicht! Deze tien auto’s gaan (in theorie) het langste mee.

Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid

Een inkoppertje in het rijtje van auto’s die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek. Er werd gekeken naar het percentage van de het totale aantal rondrijdende auto’s van een type met meer dan 200.000 mijlen (+320.000 kilometer) op de teller.

Het bekende Japanse merk stuwt glansrijk naar de koppositie(s). De grote winnaar: De Toyota Land Cruiser, maar liefst 18.2 procent van dat model wist dat aantal te passeren. Niet geheel gek overigens: de auto is gemaakt met de filosofie dat die het minstens 25 jaar volhoudt. Ongeacht de weersomstandigheden. Ook de tweede positie is geclaimd door een Japans model: de Toyota Sequoia, met 14.2 procent. Deze SUV is wel te koop in Nederland, maar mondjesmaat.

Amerikaans onderzoek vol van SUV’s waarvan meer dan helft door Toyota gemaakt wordt

Deze twee modellen staan volgens het onderzoek overigens eenzaam aan de top van de auto’s die het langste meegaan. Het eerstvolgende model, de Chevrolet Suburban – ook een dikke, slurpende bak die hier amper verkrijgbaar is: daarvan haalde ‘maar’ 6.6 procent de magische 200k miles. Dat is overigens het type van bijna alle auto’s uit dit onderzoek die de top-15 haalden. Het zijn dikke bakken, zelden echt kost-efficiënt met de brandstofprijzen hier.

Wat je ook nog tegenkomt in dit lijstje: een Toyota Prius op P10. Niet de mooiste auto, maar met een nog operationeel restant van 3.9 procent boven dat aantal op de teller een prima keuze. Toyota domineert overigens de top-15: acht modellen sieren de lijst, met als hekkensluiter de Toyota Sienna (3.2 procent).

Toyota blijft verreweg de koning van auto’s die het langste meegaan

De concurrentie buiten de top-15 van de auto’s die het langste meegaan, bestaand uit de algehele automarkt, wordt door deze toppers omver geblazen. Gemiddeld weet 1.2 procent van alle auto’s in de Verenigde Staten de 200k mijlen te bereiken. Nu kun je stellen: maar niet iedereen maakt toch zoveel kilometers? Dat klopt ook. De echte kilometervreters geven wel een indruk over waar de degelijkheid vooral ligt. Sommige auto’s vallen immers vlotter uit elkaar en zijn sneller rijp voor de sloop.

Tenslotte nog een aanvulling, een onderzoek dichterbij huis. Uit de cijfers van AD, mede mogelijk gemaakt door een onderzoek uit Engeland, wordt duidelijk dat een aantal modellen verreweg het beste scoren. Het gaat om modellen die 250.000 mijlen aantikten en het nog kan ‘navertellen’. Zo is bovenaan die lijst de Skoda Octavia te vinden, hiervan cruisen er nog 1950 exemplaren rond (cijfers zijn afkomstig uit 2019).

Onderzoek dichterbij huis schept iets ander beeld

Op de tweede plek volgt de Volkswagen Passat met 1874 exemplaren – op drie wederom de Prius – en op vier de goude oude Ford Mondeo (1278). Ook de populaire Volkswagen Golf siert in de top vijf met 1047 exemplaren. En tenslotte de Toyota Avensis met 1027 nog rondrijdende modellen met meer dan die 250K op de teller.

De algehele indruk over de bovenstaande toppers? Het zijn toch vooral de bekendere merken en modellen die het beste scoren. Die worden beduidend meer verkocht evengoed – maar dat is dus niet voor niets. Logisch ook wel zodra je bedenkt dat betrouwbaarheid evengoed voortvloeit uit het feit dat echt succesvolle modellen een betere reputatie krijgen, meer verkopen, enzovoort.

Niet alleen waarin je rijdt, maar hóe je ermee omgaat doorslaggevend

Het proces van grotere massaproductie draagt daar ook aan bij. Enerzijds omdat het gaandeweg de betrouwbaarheid in principe goed kan doen. Anderzijds omdat een aantal modellen zo een grote aanwezigheid op een markt heeft, dat er op den duur een groot aanbod aan tweedehandse onderdelen ontstaat.

Nee, onverwoestbare auto’s bestaan niet. Al het mechanische dat beweegt en aan frictie onderworpen is, ontsnapt niet aan de tand des tijds.

Een interessant perspectief tot slot: een iets nalatige regelmaat in garagebezoeken en servicebeurten – of de rijstijl van Max Verstappen: ook dat draagt bij aan de slijtageslag. De bovenste bakken lijken in dat opzicht iets meer van zulke ongein te kunnen dragen eer bijvoorbeeld een wiel rechtdoor gaat terwijl je links afslaat!