Hardlopen zorgt voor een goed gevoel en je verbrandt er ook nog eens veel calorieën mee. Het kan alleen soms best saai zijn. Nou hebben we al een tips gegeven om hardlopen leuker te maken. Maar mocht je het nou toch niks vinden, dan hebben we hier de oplossing voor jou. We hebben namelijk 5 verschillende oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt op een rijtje gezet. Zo hoef je niet áltijd te hardlopen om je calorieën kwijt te raken.

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Hoeveel calorieën verbrand je nou eigenlijk tijdens het hardlopen?. Daar is een heel makkelijke berekening voor. Je neemt het aantal gelopen kilometers en je vermenigvuldigt het met je eigen gewicht. Stel je weegt 70 kilo en je hebt 5 kilometer hardgelopen, dan heb je in die tijd (5×70=) 350 calorieën verbrand. Dit is natuurlijk wel bij benadering, want wanneer jij je 5km sprint vraag jij natuurlijk meer van je lichaam dan wanneer je hem rustig uitwandelt.

Oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt

We hebben 5 oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt op een rijtje gezet. Hierbij hebben we gekeken naar wat er een goede vervanger zou kunnen zijn voor hardlopen. Je verbrandt er dus veel calorieën mee, je kunt het op ieder moment van de dag doen en het zijn simpele oefeningen om uit te voeren. Dit zorgt voor de juiste afwisseling waardoor je nog sneller bij jouw doel komt.

1. Burpees

Ja hoor, daar zijn ze weer, de welbekende burpees. Niet alleen is deze oefening goed voor je conditie. Het is ook één van de oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt. Een goede vervanger voor hardlopen omdat het heel gemakkelijk thuis te doen is. Wanneer je het goed uitvoert, verbrand je met burpees 12 calorieën per minuut. Hoe langer je het doet, hoe meer calorieën je verbrandt.

2. Touwtje springen

Iedereen kan het wel, over een touw springen, moeilijk is het dus zeker niet. Bij een hoge intensiviteit verbrand je met touwtje springen 600 tot 800 calorieën per uur. Het klinkt kinderachtig, maar een uur touwtje springen is echt best zwaar. Probeer het zelf eens.

3. Kickboksen

Het is niet alleen een van de oefeningen waar je veel calorieën mee verbrand, het is ook nog eens heel leuk om te doen. Je kunt dit thuis doen, maar ook in een groep bij een sportschool of kickboks lessen. Met kickboksen verbrand je zo’n 750 tot 900 calorieën per uur.

oefeningen waar je veel calorieën mee verbrand

4. Kettlebell Swings

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een kettlebell. Hoe zwaarder, hoe beter, maar let op! Niet te zwaar want dan kan het blessures veroorzaken. Kettllebell Swings is een van de oefeningen waar je veel calorieën mee verbrandt omdat het niet een beweging is die je, van nature, dagelijks doet. Met kettlebell swings verbrand je gemiddeld 20.2 calorieën per minuut.

5. Intervaltraining

Wil je toch bij het hardlopen blijven, maar nóg meer calorieën verbranden? Dan moet je deze oefening waar je veel calorieën mee verbrandt doen. Het is in principe hetzelfde als hardlopen alleen versnel je tussendoor kleine stukken waardoor je niet de hele tijd in het saaie, zelfde tempo loopt. Leuker dan hardlopen en je verbrandt er ook nog eens meer calorieën mee!