Je conditie is erg belangrijk tijdens het sporten. Wanneer je net begint met sporten of na een lange tijd de draad weer oppakt, zal je merken dat je conditie niet goed is. Wil je je conditie verbeteren? Dan ben je hier op de goede plek. Wij geven je namelijk 5 effectieve manieren om je conditie te verbeteren én het op peil te houden.

Je conditie verbeteren

Hoe beter je conditie is, hoe langer je een oefening volhoudt. Je raakt minder snel uitgeput en je bent minder snel moe. Een goede conditie is erg belangrijk bij veel sporten en in de sportschool. Het zorgt ervoor dat je langer door kan gaan en de oefeningen om een explosievere manier kan uitvoeren. Wil je jouw conditie verbeteren? Gebruik dan één of meer van onderstaande tips.

1. Roeien

Roeien is een goede oefening om je conditie te verbeteren. In elke sportschool staat wel een roeiapparaat. Gebruik dit apparaat goed en veelvuldig om je conditie op te bouwen. Begin makkelijk, maar probeer het elke keer een stukje lastiger te maken. Naast het verbeteren van je conditie, helpt dit apparaat ook met het trainen van je arm- en buikspieren.

2. Intervaltraining

Een andere oefening om je conditie te verbeteren in de intervaltraining. Een intervaltraining is niks meer dan hardlopen met kleine versnellingen tussendoor. Je kunt bijvoorbeeld 200 meter op een rustig tempo joggen en de 50 meter daarna op een hoog tempo hardlopen. Dit is een goede oefening voor mensen die niet van hardlopen houden omdat het te eentonig is. Met de intervaltraining train je je loopvormogen en het is gunstig voor duursporten. Voor voetballers is het ook beter om te gaan intervallen in plaats van te gaan hardlopen.

3. Schaatssprong

Deze oefening kun je heel simpel thuis uitvoeren. Bij deze oefening doe je als het ware net alsof je aan het schaatsen bent. Wanneer je van het ene naar het andere been gaat, doe je tussendoor een klein sprongetje op één been. Je kunt het moeilijker maken voor jezelf door de sprongetjes hoger te maken.

6 tot 8 sets met 8 herhalingen per set.

4. Assault-bike

De Assault-bike staat wel bijna in elke sportschool. Het is een fiets waarbij je je armen ook moet gebruiken. Het is een goede oefening om op een simpele maar toch effectieve manier je gehele conditie te verbeteren.

5. Burpees

Wanneer je een (personal-)trainer belt en vraagt wat een goede oefening is om je conditie te verbeteren, dan is de kans groot dat hij meteen ‘burpees’ zegt. Het is een makkelijke oefening die je thuis meerdere malen per dag kunt doen.

  • Begin met een push up
  • Sta na de push-up zo snel mogelijk op
  • Spring in de lucht met je armen omhoog gestrekt en klap eventueel terwijl je in de lucht bent
  • Doe dit heel snel achter elkaar en je zal merken dat je al snel vermoeid raakt