Cars & Bikes

10 veel gemaakte fouten door motorrijders

fouten door motorrijders

Het is nooit een slecht idee om eens even te kijken naar wat je fout kunt doen bij het motorrijden. Misschien dat je uit dit lijstje jezelf betrapt op een aantal van deze fouten door motorrijders. Mocht dat niet zo zijn, betekent dit dat je precies weet wat je doet. Dit soort fouten gebeuren vaker dan het kan lijken!

Fouten door motorrijders

Dit is een aantal van de fouten door motorrijders die je veel ziet op de weg. Rij je zelf? Lees dan even goed door en kijk waar jij je zo nu en dan schuldig aan maakt.

Te hard tussen de file door

Er staat een file, je hebt haast en wilt niet aansluiten. Met de motor tussen de file door is dus wat je doet, want het past. Let er echter wel goed op dat je dit veilig doet. Laat het snelheidsverschil niet groter dan 10 km/u zijn, anders kun je niet goed inspelen op wat auto’s doen. Kijk daarom ook goed naar de wielen en bestuurders voor en achter je.

Te gespannen rijden

Een andere uit de lijst van fouten door motorrijders is dat er krampachtig gereden wordt. Hiermee voel je de motor minder goed aan en weet je minder goed wat je doet. Alert zijn is natuurlijk goed, maar te gespannen rijden maakt het eerder gevaarlijker dan veiliger. Zorg ervoor dat je er ontspannen bij zit en soepel rijdt. Vaak komt dit krampachtige voort uit angst, en om die te verminderen is ervaring nodig. Als het goed is heb je dit voldoende ontwikkeld tijdens het halen van je motorrijbewijs. Mocht dat niet zo voelen dan is het misschien raadzaam nog een los lesje ergens in te lassen.

Onhandig gasgebruik

Vooral in het bochtenwerk is dit een van de veel voorkomende fouten door motorrijders. Om optimaal een bocht te nemen is het goed om gas te geven zodra je in de bocht zit. Hiermee stabiliseer je de motor. Ook komt er meer druk op het achterwiel, dus het is belangrijk dat je soepel gas geeft. Geef niet gelijk teveel gas en ga al helemaal niet hard remmen tijdens het nemen van een bocht.

Te vroeg de bocht aansnijden

Niet iedereen kiest de juiste positie aan het begin van de bocht. Soms wordt hij te scherp aangesneden waardoor je moet bijsturen gedurende de bocht. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Begin daarom de bocht zoveel mogelijk aan de buitenkant van de bocht, om het maximale zicht te hebben, en trek gedurende de bocht naar binnen toe. Blijf vooral kijken naar het punt waar je uit wil komen.

Heuvels onderschatten

Soms is bij het rijden door de heuvels lastig te zien wat er aan de andere kant van de heuvel op je wacht. De ‘top’ is je hele horizon en daarachter kun je pas zien als je boven bent. Één van de fouten door motorrijders is dan ook dat de heuvel te hard wordt opgereden en daarmee voor verrassingen aan de top komt te staan. Gelukkig hebben we hier in het platte Nederland niet veel last van, maar des te vaker maken wij die fout als we op een weekendje weg wel met heuvels en bergen te maken krijgen.

Auto’s die inhalen

Als je net van plan bent om een langzaam voertuig in te halen schiet de auto voor je een baantje naar links, net voor je neus. Die wilde ook inhalen, maar heeft je niet gezien. Ga er bij het inhalen zelf dan ook vanuit dat auto’s achter het langzame voertuig jou niet zien als ze zelf willen inhalen. Blijf ook aan ze linkerkant van je baan zodat als het gebeurt, je tijd hebt om uit te wijken.

Wegdek niet onderscheiden

Niet elk wegdek of elk stuk wegdek is hetzelfde. Probeer het wegdek zo goed mogelijk te lezen en gladde stukken te vermijden. Hiermee gaat het niet alleen om putten of ander metaal, maar ook versleten sporen in de weg door auto’s kunnen glad zijn. In het buitenland is de weg vaak ook minder goed door gaten of andere ellende, dus daar moet op geanticipeerd worden.

Iemand bijhouden die harder gaat

Het is een klap op je ego, maar soms rijdt iemand gewoon makkelijker hard dan jij. Als je samen rijdt met anderen kan de persoon met minder ervaring achterblijven. Fouten door motorrijders worden sneller gemaakt als ze harder willen rijden. Bovendien is het voor een persoon achterin de groep lastiger om het tempo bij te houden, omdat de reactietijd later is en er meer geanticipeerd moet worden. Daarom is een handige tip om de langzaamste rijder voorin de groep te zetten en de snelste motorrijder achterin.

Indruk maken op de bijrijder

Met iemand achterop is het verleidelijk om eens te laten zien hoe goed en hard je kunt motorrijden. Dit is toch helaas ook een bron van fouten door motorrijders. Hard optrekken is namelijk gevaarlijk met iemand achterop, omdat het voorwiel dan omhoog kan schieten. Ook je ligging in de bochten verandert met iemand achterop  Wees je bewust van wat het effect is van een bijrijder!

Niet op natte wegen rijden

Zijn natte wegen glad? Misschien wel iets gladder, maar dat is ook leerzaam. Hiervoor moet je soepel rijden en geleidelijk remmen. Dit zijn technieken die ook bij goed weer belangrijk zijn, dus af en toe door de regen rijden is zo slecht nog niet. Ontwijk dus niet per definitie natte wegen, maar zie het als leerschool. Mocht je zo onverhoopt wel een keer op een nat wegdek geraken, dan weet je in ieder geval wat je er van kunt verwachten en komje niet voor onaangenaam gladde verrassingen te staan. Als je motorkleding vies wordt is dat niet erg, er zijn voor alle soorten een goede manier om die te reinigen.