In het verleden werden autoruiten in een rubberen rand geplaatst, maar tegenwoordig zie je vaak zwarte stipjes langs de voor- en achterruit. Deze stipjes dienen echter niet alleen voor de mooi, maar zijn vooral nodig als erg belangrijk onderdeel van moderne autoruiten. Wij leggen je uit waarom.
Stippen niet voor de lol
Sinds de jaren 80 en 90 worden autoruiten niet meer geklemd, maar gelijmd. Dit heeft voordelen voor het design, de aerodynamica en maakt de ruit een volledig onderdeel van de autostructuur, wat resulteert in zowel beter rijgedrag als veiligheid.
De zwarte rand en stipjes langs de autoruit hebben meerdere functies. Allereerst verbergen ze de spuuglelijke lijm die de ruit op zijn plaats houdt. Deze rand wordt op de ruit gedrukt, met de stipjes, en vervolgens wordt de verf gebakken, wat het vrijwel onmogelijk maakt om te verwijderen. De zwarte rand aan de binnenkant van de ruit dient als oppervlak waarop de lijm beter zou kunnen hechten en beschermt de lijm tegen schadelijke zonnestralen.
BOEM! Autoruit stuk
Het stippenpatroon zelf speelt een uiterst cruciale rol in het voorkomen van mogelijke problemen op het pad van een eigenaar van een auto. Het zorgt voor een geleidelijke overgang van het ondoorzichtige naar het doorzichtige gedeelte van de ruit. Deze overgang is van belang vanwege temperatuurverschillen; een gelijmde ruit kan niet bewegen om de opwarming op te vangen, en overgangen uit het niets kunnen leiden tot barsten of breken van de ruit. De stippen zorgen voor een geleidelijk temperatuurverschil, waardoor het risico op glasbreuk wordt geëlimineerd.
Hoewel de hele auto-industrie gebruikmaakt van het bolletjespatroon vanwege drukpersen voegen sommige autodesigners creatieve details toe aan de zwarte rand. Zo worden gelijmde autoruiten niet alleen functioneel, maar ook esthetisch benut, met bijvoorbeeld silhouetten van legerjeeps die de autoruiten sieren.