Ben je al langer aan het fitnessen, dan zal je ongetwijfeld een vast programma hebben wat je consequent af werkt. Prima idee en waarschijnlijk zal er ook het onderdeel planken bij zitten. Grote kans dat het niet je favoriete oefening is, maar dat geldt niet voor de Australiër Daniel Scali. In een ultieme poging zette hij het wereldrecord planken een flink stuk scherper en mag zich nu dus de nieuwe recordhouder noemen.

Het wereldrecord planken staat scherper

Daniel Scali is niet de eerste de beste fitness fanaat. Hij is al even bezig en een van zijn favoriete skills is het planken. Eerder deed hij al een verwoede poging om het wereldrecord planken in handen te krijgen, maar die poging strandde. Dat lag niet zo zeer aan de tijd die hij eraan besteedde, maar aan de gebruikte techniek. Ondanks het feit dat hij negen uur lang lekker bezig was, werd zijn record dus afgewezen. Opgeven is echter niet zijn ding en dus werd er een nieuwe poging ondernomen en nu lukte het dus wel. Na dik 9.5 uur mocht hij zich wereldrecordhouder noemen. Daarmee versloeg Scali het oude wereldrecord van 8 uur, 15 minuten en 15 seconden van de 60-jarige George E. Hood.

Even een wereldrecord vestigen

Het planken lijkt vrij eenvoudig, kwestie van de juiste lichaamshouding aannemen en volhouden. Toch is de prestatie van de Australiër er een om in te lijsten. Scali is pas vanaf november 2020 bezig bet trainen voor het wereldrecord planken en destijds presteerde hij nog niet veel met het planken. Oefening baar echter kunst en niet lang daarna had hij de smaak te pakken. Hij merkte dat zijn conditie beter werd en ook het planken ging een stuk makkelijker. Reden voor hem om zijn zinnen te zetten op het wereldrecord planken en in 2021 was het dan eindelijk zover.

De keiharde training

Om echt goed te kunnen planken zal je wel hard moeten trainen. Waarschijnlijk is dat nog zwaarder dan de recordpoging op zich. Dan heb je dus niet alleen een ijzersterke conditie nodig, maar ook doorzettingsvermogen. Daniel liet zich niet uit het veld slaan en zeven dagen per week trainde hij zich suf om optimaal voorbereid te zijn op de poging tot het wereldrecord planken. Voor de goede orde: hij trainde dus naast zijn reguliere baan. Dat betekende in zijn geval vroeg opstaan, om vijf uur dus, voor een fitnessles in groepsverband gedurende 50 minuten. Daarna volgde een sessie van vier kilometer hard lopen.Na zijn reguliere werkdag bezocht hij ook in de avonduren de sportschool zodat hij meer uren in de gymzaal doorbracht dan thuis. Als zijn schema het enigszins toeliet werd ook de pauze op zijn werk besteed aan de nodige oefeningen.

Dit had Daniel er voor over

Met zo’n spartaans trainingsschema zou je denken dat je die 9.5 uur planken wel even met twee vingers in je neus vol maakt. Vergeet het maar! Het was een ware uitputtingsslag die er zelfs toe leidde dat hij tijdens zijn poging het wereldrecord planken binnen te halen vier keer moest overgeven. Kortom, het vergt nogal wat van je lichaam. Opgeven kwam niet in zijn woordenboek voor en dus ging hij door. Dat hij het vol kon houden was overigens niet alleen te danken aan zijn wilskracht, maar ook aan de meditatietechnieken die hij gebruikte om het vol te houden.

Ook een record vestigen?

Dat zijn recordpoging bijzonder is moge duidelijk zijn, maar ook in Nederland hebben we bijzondere fitness fanaten rondlopen. Zo is de Nederlander Stan Browley wereldrecordhouder van de meeste push-ups in 30 seconden en is de Amerikaan Andre Turan recordhouder als het gaat om de meeste deep squats in 24 uur. Wil jij dus ook voor de eeuwige roem gaan, kies dan een categorie uit en ga er voor! Dat kun je overigens zelf zo gek maken als je wil. Zo staat het record van het hoogste aantal bench presses onder water op ‘slechts’ 77 reps met 50 kilo. Dat moet toch makkelijk te verbeteren zijn.