Als we de geruchten mogen geloven, dan heeft Boeing de beste papieren in huis om over enkele jaren een stadsvliegtuig op de markt te brengen. Klinkt spannend natuurlijk om tegen die tijd met een mini-vliegtuig naar je werk te kunnen, maar er zijn veel meer ontwikkelingen die nog interessanter zijn. Zo heeft Jetpack Aviation aangekondigd dat het de eerste testvluchten van zijn vliegende motor genaamd Speeder met succes had voltooid. Dat belooft dus veel goeds.

Boodschappen halen op je vliegende motor in 2023

Het in Californië gevestigde bedrijf laat er geen gras over groeien en is er nu al mee de markt opgegaan. Het vertrouwen van de producent in het product is ongekend groot en belangstellenden kunnen nu al inschrijven via een pre-order. De zogeheten single-seater VTOL (vertical take-off and landing) wordt naar verwachting begin 2023 gefaseerd uitgegeven en niet lag daarna zou je dus op de vliegende motor je boodschappen kunnen gaan halen.

Ook al klinkt het bovenstaande veelbelovend, het had heel veel voeten in de aarde voor het zover was, bovendien is er nog een lange weg te gaan. De Jetpack Aviation Speeder was in eerste instantie bedacht als hulpmiddel voor het leger en diverse overheidsinstanties. Denk bijvoorbeeld aan de medische sector waarin de factor tijd soms van levensbelang is. Gedurende het ontwikkelingsproces is men van dat idee afgestapt en heeft men zich toegelegd op het gebruik van het toestel door gewone burgers.

vliegende motor

Twee uitvoeringen

De Speeder zal voorlopig in twee bescheiden uitvoeringen op de markt worden gebracht. Zo komt er een Ultralight-versie (UVS) en een Experimental Category-versie (EVS). De Ultralight-versie is, zoals de naam al doet vermoeden, een licht gewicht voertuig, vergelijkbaar met een 125 cc motor. Naar verwachting kan iedereen hier gewoon mee gaan vliegen, omdat er geen vliegbrevet voor nodig zal zijn. Om de veiligheid toch enigszins te waarborgen krijgen kopers wel een praktische training om het toestel veilig te kunnen besturen. Jetpack Aviation of een erkend trainingscentrum zal die training verzorgen. De UVS is vrij beperkt en zal een tankcapaciteit van omgerekend 9 liter zijn. Wat betreft de snelheid moet je denken aan maximaal 96 km/u.

Wil een snellere versie van deze vliegende motor, dan kom je automatisch bij het EVS-model terecht. Het grote voordeel is het ontbreken van een snelheidsbegrenzer. Je kan doodleuk met bijna 240 km/u door het luchtruim scheuren. De gedachte alleen al is voldoende om zo’n ding te willen hebben. Voor deze vliegende supercar zul je wel een vliegbrevet moeten hebben. Beide modellen zullen overigens wel volwaardige VTOL modellen zijn. Zo kun je nagenoeg overal opstijgen en landen.

‘Lamborghini’ in de lucht

De Speeder wordt wel geleverd met autonome stabilisatie. Dat zorgt ervoor dat zelfs de meest onervaren piloot er goed mee uit de voeten kan. Mocht je nu al niet kunnen wachten om zo’n vliegende motor dadelijk in je groot uitgevallen garage te parkeren, hou dan wel rekening met een forse investering. Naar verwachting gaat het toestel in de goedkoopste uitvoering zo’n 380.000 dollar kosten. Kortom, je koopt in feite een Lamborghini met de garantie dat je geen last van files hebt.