Deze ‘vliegende’ boot is het vaartuig van de toekomst

Van benzine naar elektrisch en van varen naar… vliegen? Ja, een soort van dan. De nieuwste innovatie op het gebied van vaartuigen is de ‘vliegende’ boot. Dit toestel is een stuk zuiniger en vaart net zo makkelijk, al zie het er misschien niet zo makkelijk uit.
De ‘vliegende’ boot heeft de toekomst
Elektrische boten zijn allang van de partij. Daarom wordt er steeds gezocht naar nog efficiëntere manieren om het water te trotseren. De nieuwste innovatie van Candela is nu al razend populair. De ‘vliegende’ boten zijn niet meer aan te slepen en zien er bijzonder futuristisch uit. Is de Candela C-7 het begin van een nieuw boot-tijdperk?
Candela C-7 met ‘Hydrofoil-system’
Het ziet eruit alsof de boot vliegt, maar in werkelijkheid maakt de Candela C-7 gebruik van het ingenieuze ‘Hydrofoil-system‘. Hiermee wordt de boot als het ware boven het water getild, waardoor en minder wrijving ontstaat en je dus zuiniger vaart.
Fossiele brandstoffen zijn zo verleden tijd. Dat is dus precies waarom Candela in het leven is geroepen. Dit Zweedse bedrijf richt zich volledig op het ontwikkelen van futuristische, zuinige en efficiënte vaartuigen. De Candel C-7 wordt hoogstwaarschijnlijk het paradepaardje van de moderne scheepswerf. Maar op het water heb je nog meer factoren die ervoor zorgen dat de boot energie opslurpt, één daarvan is de wrijving met het water. Dat probleem is met de ‘vliegende’ boot nu ook verleden tijd.
Niet te vergelijken met een traditionele speedboot
Doordat de ‘vliegende’ boot zo’n 30 centimeter boven het water wordt getild, vaart het 80 procent zuiniger dan vergelijkbare speedboten. De Candela C-7 heeft een topsnelheid van 30 knopen (55 kilometer per uur) en kan 2,5 uur varen met een snelheid van 20 knopen. Daar kunnen de traditionele bootjes echt niet tegenop! Als laatste kunnen zelfs zeezieken plaatsnemen op deze boot, want dankzij de nieuwe techniek stuitert het schip niet over de golven. Is dat even handig!