De kans dat je ze ooit in een showroom bij je in de buurt tegen zult komen is minimaal, maar dat maakt de prestatie niet minder. Een aantal Vietnamezen zijn er namelijk in geslaagd om kartonnen replica’s te maken van exclusieve sportwagens en motoren. Hoe gek het ook klinkt, online zijn ze er in ieder geval succesvol mee.

Supercars van karton uit Vietnam

Het Nederlandse gezegde: wie niet rijk is, moet slim zijn, hebben een aantal Vietnamezen letterlijk ter harte genomen. Gezien het feit dat het gemiddelde jaarinkomen amper 3.400 dollar bedraagt, is de kans dat men ooit een Lamborghini, Porsche of een Ducati-motor kan bezitten erg klein. Dan zit er dus maar een ding op: inventief zijn. Zoals Kenianen het mobiele bankieren bedachten, zo bedachten deze jonge Aziaten dat het wel eens slim kon zijn om kartonnen replica’s te maken van hun favoriete wagens.

YouTube als etalage

De jongens waren natuurlijk niet helemaal op hun achterhoofd gevallen, dus hun bouwsels verschenen doodleuk op hun eigen YouTube kanaal. Je raadt het al, de voertuigen, in feite niks meer dan een samengeraapt zooitje van schroot, gebruikte kaart- en motoronderdelen en veel karton werden een regelrechte hit. Het YouTube-kanaal van NHẾT TV heeft dankzij de vindingrijkheid van de heren inmiddels 300.000 abonnees en doet het dus lekker voor Vietnamese begrippen.

Het YouTube-kanaal

Inmiddels zijn we wel wat gewend als het gaat om idiote creaties van karton.  Van een levensgrote Israëlische tank tot de griezelige sculpturen van Kai-Xiang Zhong. De creaties die op NHẾT TV-kanaal worden getoond, zijn van een heel andere orde. Ze zijn ruw, zelfs slordig ontworpen, maar in zekere zin zijn ze een miljoen keer beter. Het zien van een Lamborghini van karton die meebeweegt op een onverharde weg, een zelf in elkaar gezette motorfiets met een op een Ducati geïnspireerde kartonnen body is toch iets bijzonders.

Supercar

De jongens achter NHẾT TV hebben zeker een talent voor het maken van goedkope replica’s van luxe voertuigen van karton en oude metalen onderdelen. Dat is echter niet hetgeen hen anders maakt. Ze hebben daadwerkelijk plezier in het hele proces en dat stralen ze uit. Dat is dan ook de reden voor hun succes. De meeste video’s hebben enkele honderdduizenden views met uitschieters naar enkele miljoenen. Nog even en ze kunnen zelfs een echte supercar gaan kopen.