Dat mannen van supercars houden is een understatement. Natuurlijk kicken we op de snelheid en het ultieme gevoel van luxe. Klein probleem: in de meeste gevallen kun je maar met z’n twee in zo’n scheurijzer plaats nemen. Dat wordt dus lastig als je met je vrienden op stap wil. Daar gaan we wat aan doen dachten ze bij Koenigsegg en dus kun je met het hele gezin met 400 km/u helemaal los gaan in de nieuwe Gemera.

Koenigsegg Gemera: snelste gezinswagen ter wereld

Bij het horen van de term ‘gezinsauto’ denk je wellicht niet direct in superlatieven. Toch is dat hetgeen Koenigsegg met de Gemera probeert te veranderen. Geen Renault Scénic of Volkswagen Passat dus, maar een degelijke supercar uit Zweden. Gezellig met z’n allen en 1700 pk onder het zitvlak over de A16 rijden. Het zou zomaar kunnen.

8gdyf8xbbocz_800 Gemera_exterior_2-1280x720

Gamen met 400 km/u

Om een heel gezin in een supercar te proppen heb je wel wat nodig en dus is de Gemera voorzien van een wielbasis van maar liefst drie meter. Om vier mensen plaats te laten nemen moet je niet alleen veel ruimte kunnen creëren, maar zal je ook iets moeten doen met de deuren. Die zijn dus lekker groot en scharnieren, zoals je mag verwachten, naar boven. Zo kunnen twee volwassenen achterin plaatsnemen. Met de passagiers hoef je niet echt medelijden te hebben, Koenigsegg belooft dat het een super comfortabele ervaring wordt. Zo heb je de beschikking over acht bekerhouders. Op die manier kun je op topsnelheid zowel van je warme koffie als je koude cola genieten. Je kunt je smartphones tijdens de rit opladen en als de verveling echt toeslaat, kun gewoon gamen, je mail checken, chatten of een selfie uploaden dankzij het on-board internet.

Vier motoren

De Gemera is een hybride supercar. Dat wil zeggen dat je dus ook volledig elektrisch kunt rijden. Dat laatste is niet zo heel spannend. De wagen heeft namelijk een accu met een vermogen van slechts 16.6 kWh en daarmee heb je een beperkte actie radius van slechts 50 kilometer. Ook de snelheid stelt behoorlijk teleur, in de elektrische modus ga je namelijk nooit harder dan 300 km/u. Veel spannender is de echte motor met de bijbehorende specs. Onder de motorkap vinden we namelijk een sterk gemodificeerde twee liter-driecilinder, goed voor zo’n 600 pk. Dit geheel is gekoppeld aan drie elektromotoren.

Daarmee krijgt de Gemara de beschikking over 1700 pk. Je mag dus wel het een en ander verwachten, zeker als je beseft dat de trekkracht maar liefst 3500 Newton bedraagt. Van 0 tot 100 doet-ie dus in amper 2 seconden en ben je niet bang uitgevallen, dan trek je gewoon even door tot de topsnelheid van 400 kilometer per uur. Was je dus van plan om de relatief eenvoudig uitgevoerde Bugatti Chiron aan te schaffen, dan is de Gemara wellicht een betere keuze.