Je goede voornemens staan op papier en het nieuwe jaar is vol in gang. Het wordt langzaam duidelijk of het bij het papier blijft, of dat je mooie woorden echt in daden worden omgezet. Voor iedereen die doelen heeft op het gebied van sport en goede voeding: dit zijn 5 tips voor het ‘goed uitvoeren’ van een cheatmeal.

Wat is een cheatmeal?

Ook wie hier nog niet eerder van gehoord heeft zal zich bij het begrip cheatmeal wel een voorstelling kunnen maken. In principe is het een maaltijd die tijdens een periode van goed en gezond eten zo nu en dan wordt ingelast. De maaltijd breekt met de ‘regels’ van het dieet en geven de ruimte voor een wat minder verstandige maaltijdkeuze. Ondanks dat er tijdens deze maaltijd niet voor gezonde producten en hoeveelheden wordt gekozen is het toch heel verstandig om een cheatmeal te hanteren. Waarom deze ongezonde maaltijd je juist gaat helpen bij het behalen van je doelen leggen we hieronder voor je uit.

cheatmeal

Waarom is een cheatmeal belangrijk?

Waar veel mensen bij goede voornemens meteen voor een rigoureuze aanpak gaan voelt het eten van een cheatmeal bijna alsof je het meteen weer opgeeft. Het tegendeel is waar. Een cheatmeal op zijn tijd kan de redding zijn waardoor je de gestelde doelen wél behaalt. Wie zichzelf verbiedt om ongezonde dingen te eten zal veel sneller merken dat de cravings toenemen en je meer en meer gaat fantaseren over die burger, dat biertje of die pizza. Een cheatmeal op zijn tijd (zeker als je aan het cutten bent en je in een calorie-tekort zit) geeft je lichaam en geest weer even de prikkel van voldoende en lekker eten. Door jezelf hier af en toe op te trakteren is het makkelijker het de andere maaltijden bij verstandige keuzes te houden. Wel zijn er een paar valkuilen om rekening mee te houden. We nemen er een paar met je door.

Tip 1: kies een vast tijdstip waarom je een cheatmeal inlast

Wanneer je een duidelijk tijdstip kiest voor je cheatmeal is de kans groter dat je het ook echt bij die ene maaltijd blijft. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden van je laatste maaltijd op de dag een cheatmeal te maken, dat voorkomt dat je na een cheat-ontbijt de hele dag door blijft snaaien.

Tip 2: doe het op een trainingsdag

Het klinkt aanlokkelijk om een rustdag met een cheatmeal te combineren, even een dag zonder aan je doelen te denken. Natuurlijk ben je vrij om dat te doen, maar houd er rekening mee dat je die dag al minder calorieën verbruikt en er dan ook nog een ongezonde maaltijd aan toevoegt. Veel trainers zullen je dan ook aanraden de cheatmeal te combineren met een dag van zware training. Zo gun je jezelf wel het plezier van de lekkere maaltijd, maar heeft het de minste invloed op je progressie.

cheatmeal

Tip 3: kies je maaltijd vooraf

Naast het kiezen van een tijdstip is het raadzaam ook van tevoren te bepalen wat de maaltijd gaat worden. Zo voorkom je dat je door de supermarkt loopt en de controle compleet verliest en met véél te veel producten thuis eindigt. Kies wat je gaat eten, wat je er voor nodig hebt en maak dat je cheatmeal.

Tip 4: kies een maaltijd waar je ook nog wat aan hebt

Natuurlijk is het hele idee van een cheatmeal dat je voor alles kunt kiezen, maar, je doet er goed aan om te kijken of je er ook nog iets nuttigs uit kan halen. Zo haal je bijvoorbeeld meer voedingstoffen waar je lichaam ook nog wat mee kan uit iets als sushi of pizza, dan uit snoep of chocolade.

Tip 5: neem de tijd voor de traktatie

Zeker als je al langere tijd aan het diëten bent kan de lol er een beetje vanaf gaan wat betreft het eten. Het gevaar is dan ook dat je ook de cheatmeal vrij achteloos naar binnen werkt. Zonde, want voor je het weet is het weg en moet je weer een week wachten. Neem dan ook de tijd voor je meal, bereid hem rustig en geniet van het lekkers dat je weer door de volgende week van je doelen gaat helpen.