De één is binnen luttele seconden in dromenland, de ander kan soms urenlang liggen woelen en draaien voordat deze bestemming wordt bereikt. Voor die mensen hebben wij deze tip om in slaap te vallen. Zeg maar dag tegen die eindeloze staarwedstrijden met het plafond.

Tip om in slaap te vallen

Om een tipje van de sluier te lichten: het heeft iets met ademhalen en tellen te maken. De 4-7-8 methode wordt deze tip om in slaap te vallen ook wel genoemd. Veel mensen zweren bij deze methode, want iedereen kan het toepassen zonder er iets voor nodig te hebben. De kans is zelfs groot dat je slechts binnen zestig (!) tellen in slaap.

Bewust aansturen van je ademhaling

Het geheim zit van de tip om in slaap te vallen zit ‘m in het bewust aansturen van je ademhaling. De methode wordt al eeuwenlang door Indiase yogi toegepast en werkt als een soort kalmeringsmiddel. Waan je een ware luchtmeester als Aang en haal je ademhaling omlaag. Hiermee dwing je je hart om langzamer te gaan kloppen. Zo raakt je lichaam ontspannen. En dat is niet het enige. Ook je geest wordt helemaal zen, omdat je je concentreert op je ademhaling. Zo kun je niet nadenken of piekeren over andere dingen.

Tip om in slaap te vallen

De 4-7-8 slaaptruc

Nu komt ‘ie dan: dé tip om in slaap te vallen:

Neem allereerst een comfortabele positie aan. Lig je lekker? Plaats dan het puntje van de tong tegen de achterkant van je voortanden. Vervolgens adem je vier seconden in door je neus. Let wel, houd hierbij je mond dicht. Nu je longen zich hebben gevuld met zuurstof, houd je voor zeven seconden je adem vast. Nu komt de laatste van het ‘4-7-8’-rijtje: adem in acht seconden volledig uit door je mond en maak het ‘ssshhh’-geluid van een leeglopende fietsband. Mocht je dat wat minder prettig vinden, dan is door je neus uitademen ook prima. Herhaal deze cyclus vier keer.

Nog sneller in dromenland belanden

Een aantal punten waar je op kunt letten om de tip om in slaap te vallen nog beter te laten werken:

  • Houd je tong ook tijdens het uitademen tegen de achterkant van je voortanden;
  • Ga niet als een gek je longen vol zuigen met lucht. Adem juist geconcentreerd in richting je navel. Met deze buikademhaling optimaliseer je de zuurstofopname;
  • Oefening baart kunst gaat in dit geval ook op. Doe de oefening zo’n twee à drie keer per dag en het wordt een stuk makkelijker om te ontspannen.

Nu kun je aan de slag met dé tip om in slaap te vallen. Zo hoef je voortaan maar 76 keer te tellen, in plaats van duizenden schaapjes. Wil het toch niet lukken? Volg dan deze vijf tips om een betere nachtrust te krijgen.