Onzekere tijden brengen veel stress met zich mee. Hoe kunnen we rustig en productief blijven werken tijdens deze chaos? Onlangs bleek een van die manieren yoga te zijn. Nederlandse militairen gaan massaal aan de yoga.

Check ook waarom je zou moeten mediteren en op je ademhaling zou moeten letten.

Een andere manier om stress te tackelen is deze ademhalingstechniek. Het heet ‘Box Breathing’ – een stress verlagende techniek dat wordt toegepast door niemand minder dan de U.S. Navy Seals. Voor hen is het een manier om rustig en gefocust te blijven, en hierdoor blijven zij opgewekt na een intensief gevecht of zware inspanning. Voor ons, de ‘normale mens’, is het een waanzinnig makkelijke mindfulness oefening om stress op afstand te houden. Daarnaast heb je maar 5 minuten nodig. Volg de onderstaande stappen:

Ademhalen net als een Navy Seal

Stap 1: Vindt een comfortabele stoel of plek waar je kan zitten of liggen.

Stap 2: Adem in voor 4 seconden (terwijl de cirkel hierboven groter wordt).

Stap 3: Houdt de lucht in je longen voor 4 seconden (terwijl de cirkel hierboven is vergroot).

Stap 4: Adem uit voor 4 seconden, en blaas alle lucht uit je longen (terwijl de cirkel sluit).

Stap 5: Houdt je longen leeg voor 4 seconden (terwijl de cirkel is gesloten).

Stap 6: Herhaal de bovenstaande stappen voor 5 minuten, of langer totdat je weer relaxed en gefocust bent.