Je kent het wel: je bent verkouden. Je hebt niet echt de kracht iets te doen, maar wilt ook niet de hele dag op bed liggen. Om zo snel mogelijk van deze vervelende verkoudheid af te zijn wil je zo gezond mogelijk doen: voldoende water, veel fruit en natuurlijk door blijven gaan met sporten, maar is dat wel zo verstandig?

Sporten met verkoudheid

Een vraag is belangrijk of je kan sporten met een verkoudheid: zijn je symptonen boven of beneden de nek? Bij symptomen boven de nek kan je nog doorgaan met sporten. Denk aan opstoppingen, pijnlijke keel en niezen. Je kan nog steeds lichte en mid-zware oefeningen doen. Neusspray voor je training kan wonderen doen. Zolang je de energie hebt kan je naar de sportschool. Probeer wel rustiger aan te doen. Je kan de verkoudheid erger maken als je jezelf pusht. Herzie tijdelijk je trainingsroutine: Als je normaal korte sprintjes trekt ga dan tijdelijk hardlopen. Denk ook aan je mede-sportschoolleden. Was je handen voor het sporten, maak je gebruikte spullen schoon en nies in je arm, niet je hand. Als je symptomen erger worden of je wordt tijdens het trainen overvallen door vermoeidheid, stop. Je wilt niet dat je verkoudheid erger wordt.

sporten met verkoudheid gewoonvoorhem 2

Heftigere verkoudheid

Als je symptomen beneden de nek zitten: hoesten, moeite met ademen, misselijkheid, braken of diarree, ga dan niet sporten. Dit zijn symptomen van een serieuze ontsteking. Niet alleen zal je waarschijnlijk je routine niet kunnen afmaken, maar er kunnen ook heftigere symptomen ontstaan zoals uitdroging, duizeligheid en zelfs flauwvallen. Ziek zijn is nooit leuk. We begrijpen dat je liever gewoon doorgaat met je sportroutine, maar rustig uitzieken zal je weer sneller terugbrengen in je normale sportritme dan jezelf forceren. Vergeet niet dat goed eten niet alleen helpt met die gains, maar je ook gezond houdt.