Slaap is de brandstof voor je lichaam. Ben jij het type dat er van overtuigd is dat je heus wel zonder genoeg slaap kunt vraag je dan eens af of een Lamborghini blijft rijden zonder brandstof. Nee. Goed slapen is belangrijk en dat maakt het extra frustrerend wanneer het niet wil lukken. Met deze tips is slapeloosheid verleden tijd.

Slaap is belangrijk

Vaak wordt het belang van kwalitatieve slaap onderschat. Ondanks dat er onlangs bekend werd dat langdurig slaaptekort net zo ongezond is als roken, nemen veel mensen het niet al te serieus wanneer ze nachtenlang wakker liggen. Niet in slaap kunnen vallen kan verschillende oorzaken hebben. De één ligt misschien uren te piekeren terwijl de ander simpelweg geen moeheid voelt. Met deze tips helpen we je graag een handje op weg naar betere slaap.

Zorg dat de kamer koel is

Lekker, wanneer je bij het in bed ploffen gewoon je benen kunt strekken zonder dat het voelt alsof je in een koelkast ligt. Warme kamers zijn vaak het gevolg van de hele dag de kachel aan laten staan. Dat is in de woonkamer heel prettig, maar de slaapkamer kun je écht beter koel houden. De ideale temperatuur voor je slaap is 18-19 graden. Een slaapkamer die warmer is lijkt misschien fijn, maar bemoeilijkt het in slaap vallen aanzienlijk. Probeer eens de kachel in je slaapkamer uit te draaien en kijk hoe je dan slaapt. Zo is de rest van je huis heerlijk warm en zul je zien dat je in bed een stuk sneller in slaap valt.

Bedek je televisie

Klinkt misschien gek, want hij staat toch al uit? Maar één van de eerste dingen die bezwijkt bij een slaapgebrek is onze ruggengraat. En dan niet letterlijk, maar onze zelf-controle. Zo eten we veel meer slechte producten wanneer we moe zijn en hebben we minder controle over onze impulsen. Niet kunnen slapen zorgt dat je snel neigt naar het zoeken van afleiding zoals je tv. Met één druk op de knop staat ‘ie aan. Door hem te bedekken (of de afstandsbediening buiten de kamer te houden) wordt het aanzetten ineens een actie die ondernomen moet worden. Kans dat je tv uit blijft en je sneller in slaap valt is een stuk groter.

slaap

Laad je telefoon niet op naast je bed

Zelfde als voor de televisie geldt voor je telefoon. Je weet heus dat het niet verstandig is om hem er bij te pakken en door je Instagram gaan te scrollen als je probeert te slapen. Toch maakt het feit dat hij naast je op het nachtkastje ligt het een stuk moeilijker om je te bedwingen. Laat hem uit de kamer, dan val je gegarandeerd sneller in slaap.

Zorg voor dikke gordijnen

De één heeft er meer last van dan de ander, maar de hoeveelheid licht in een kamer kan van grote invloed zijn op je slaapkwaliteit. Misschien denk je dat best tegen dat beetje licht kunt, maar is het puur gewenning. Probeer eens wat er gebeurt als je de ramen echt afplakt en verduistert. Slaap je ineens een stuk beter? Grote kans dat je probleem dan opgelost is met het aanschaffen van verduisterende gordijnen.