Je zou haast niet weten hoe ze het verzinnen, maar er zijn altijd mensen of bedrijven die met de slechtste slogan op de proppen komen. Ook dit jaar is er weer onderzoek geweest naar wat nou de slechtste, lelijkste en onhandigste slogans waren om mensen je winkel in te krijgen. De winnaar is die van een viswinkel, die hun vis vergeleek met de tongzoen van een zeemeermin. Maar er zijn ook andere slogans waar je nekharen van overeind gaan staan.

De Zilte Zeemeermin uit Arnhem

De viswinkel had een bord voor de deur staan met de tekst “Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin”. Dit klinkt niet echt bepaald smakelijk, maar ergens ook wel weer erotisch. Toch is het gek om vis met de tongzoen van een zeemeermin te vergelijken. De eigenaren van de viswinkel vinden het zelf helemaal geen slechte slogan. Ze vinden dat het beeld van een zeemeermin positieve gedachten oproept en dat proberen ze aan de vis te linken. Want wie wil er nou geen tongzoen van een zeemeermin?

slechtste slogan

Er waren er nog veel meer

Niet alleen de slogan van de viswinkel was opvallend. Tientallen andere slechte slogans waren genomineerd. Maar eerdere winnaars zijn ook genieten. Zo had modezaak Jan de Cock “It’s de Cock that makes the man” en de Millse Molen in Korenbloem had als slogan “van kop tot kont, worst in je mond” voor hun worstenbroodjes. Bijna elke slogan die je tegenkomt heeft wel een vulgair tintje. “Iedere paal gaat erin” van een heibedrijf was er ook eentje om te onthouden.

Geen publiciteit is slechte publiciteit

Het vermoeden gaat rond dat bedrijven expres een zo fout of slecht mogelijke slogan verzinnen om op te vallen. Een nominatie of prijs van de slechtste slogan is namelijk veel publiciteit, en zo kan elk bedrijf veel meer aandacht krijgen dan het normaal gesproken krijgt. Misschien is het toch handig om eens na te denken over een slogan als “zit je haircut” als kapper. Die bleek in het verleden al goed te werken.